HelloFresh gaat klanten voortaan beter informeren
Maaltijdboxenbezorger HelloFresh gaat klanten voortaan duidelijker informeren over de voorwaarden van zijn abonnementen. Het Duitse bedrijf was hierover op de vingers getikt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De toezichthouder ontving diverse klachten van klanten die ongevraagd met een abonnement waren opgezadeld. Sommigen hadden niet door dat zij een abonnement voor onbepaalde tijd hadden afgesloten. Bij anderen werden abonnementen die al waren opgezegd ongewild geheractiveerd.
Ook zou HelloFresh klachten over niet ontvangen maaltijdboxen niet goed afhandelen. Klanten kregen in plaats van hun geld terug een tegoed aangeboden. Dat tegoed kon niet tegelijk worden ingewisseld met een kortingscode en werd evenmin uitgekeerd als het abonnement werd opgezegd.
HelloFresh heeft zijn beleid inmiddels aangepast. Aan klanten wordt duidelijk vermeld welke overeenkomst ze voor hoe lang afsluiten, wat de prijs per week is en hoe het abonnement opgezegd kan worden. Wie zijn bestelling niet ontvangt, krijgt voortaan zijn geld terug.
Volgens Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, moet voor klanten duidelijk zijn onder welke voorwaarden zij een abonnement aangaan en hoe ze er weer vanaf kunnen. „Wij zijn tevreden dat HelloFresh consumenten hierover nu duidelijker informeert.”
HelloFresh laat weten de afgelopen maanden nauw te hebben samengewerkt met de ACM om de dienstverlening te verbeteren. „We zijn blij dat de ACM deze aanpassingen heeft goedgekeurd en blijven ons dagelijks inzetten om ons aanbod te verbeteren.”