Economie

Concurrentie in pinnen levert nog weinig op

De concurrentie tussen banken op het gebied van pintransacties heeft de winkeliers nog weinig voordeel opgeleverd. Het verschil in de tarieven beloopt maximaal 0,3 eurocent. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de mededingingsautoriteit NMa, dat donderdag is gepresenteerd.

ANP
11 February 2005 08:33Gewijzigd op 14 November 2020 02:13

De tarieven die banken in rekening brengen voor pintransacties liggen ruwweg tussen de 5 en de 10 cent. De prijs per transactie hangt voornamelijk af van het aantal pinbetalingen dat een winkelier verwerkt.

De contracten voor pinbetalingen zijn afgelopen voorjaar overgegaan naar de individuele banken. Daarmee werd een einde gemaakt aan de monopoliepositie van de betalingsorganisatie Interpay, die voorheen alle pintransacties verzorgde. De banken hebben Interpay opgericht.

De NMa legde Interpay en acht Nederlandse banken in april vorig jaar een boete op van in totaal 47 miljoen euro voor het berekenen van excessieve tarieven. Tegen deze boete loopt nog een beroepsprocedure.

De NMa concludeert dat er tegenwoordig een beperkte mate van concurrentie tussen de banken is. De concurrentie wordt nog belemmerd doordat de contracten van veel winkeliers vorig jaar automatisch zijn overgegaan naar hun huisbanken. Ook bieden veel banken de pintransacties alleen aan als de klanten ook andere producten, zoals een betaalrekening, afnemen. Dat maakt een overstap minder snel aantrekkelijk.

Een woordvoerder van het Platform Detailhandel noemt de resultaten van de ingrepen in de markt voor pintransacties „teleurstellend.” „Wij hadden verwacht dat de tarieven drastisch omlaag zouden gaan.”

Het platform is ook een actie begonnen tegen Interpay. Het samenwerkingsverband in de horeca en detailhandel wil Interpay aansprakelijk stellen voor de te hoge tarieven die in de voorbije jaren zijn berekend.

Eerder liet supermarktkoepel CBL al weten dat zij 200 miljoen euro terug wil zien van Interpay en de banken. Deze actie wordt nu breder getrokken naar de rest van de detailhandel en de horeca. Een woordvoerder van het Platform Detailhandel kan nog niet zeggen hoe hoog de claim uiteindelijk zal worden.

Interpay noemt de maatregel van het platform voorbarig. De betalingsorganisatie wijst erop dat er bezwaar is aangetekend tegen de NMa-boete. „Interpay vertrouwt erop dat er uiteindelijk geconcludeerd zal worden dat Interpay geen machtspositie had en geen excessieve tarieven in rekening heeft gebracht.” De Nederlandse winkeliers hebben zelfs de laagste tarieven betaald in heel Europa, aldus de betalingsorganisatie.

De NMa stelt dat het gegeven dat de pintarieven de laagste in Europa waren, niet wil zeggen dat Interpay geen misbruik heeft gemaakt van zijn machtspositie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer