Recensie: Zeldzame composities voor orgel en orkest
De combinatie orgel en orkest is zeldzaam. Eigenlijk zijn alleen de werken van Saint-Saëns en Poulenc de enige voorbeelden die het grote publiek kent. De cd ”L’Orgue Soliste” bewijst dat er nog heel wat onontgonnen terrein is, de moeite van het (her)ontdekken waard.
Grote verrassing is het magistrale concert voor orgel en orkest van Marco Enrico Bossi, hier fenomenaal uitgevoerd door organist Mazzoletti en een Zwitsers orkest, bestaande uit strijkinstrumenten, hoorns en pauken. Een halfuur lang wordt de luisteraar meegenomen door de uitzonderlijke creativiteit en de tomeloze energie van de componist, die door niemand minder dan Giuseppe Verdi geprezen werd om zijn „extreem gedurfde en krachtige effecten”. De Italiaan Bossi (1861-1925) promootte het orgel als concertinstrument, gaf leiding aan diverse conservatoria en was directeur van de gerenommeerde Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome. Zijn werk kan gekarakteriseerd worden als postromantisch. Een andere componist op deze cd, de Belg Joseph Jongen, schreef vooral impressionistisch. Zijn werk ademt een mysterieuze atmosfeer. Ten slotte spelen genoemde musici ook het befaamde orgelconcert van Poulenc. Deze componist van vooral pianomuziek en koorwerken had nog nooit voor orgel geschreven en riep de hulp in van Maurice Duruflé.
De opname, gemaakt in het Zwitserse Gland, munt uit door helderheid, balans en synchroon spel (niet vanzelfsprekend bij Poulenc) en breekt op overtuigende wijze een lans voor bijna vergeten repertoire.
L’ Orgue Soliste: Music for Organ & Orchestra – Tommaso Mazzoletti, Helvetica Orchestra, Eugène Carmona, conductor; Brilliant Classics, 96955; € 11,99; bestellen: www.klassiek.nl