„Genade is veel meer overvloedig dan schuld”
„Als een kind van God zicht mag krijgen op het werk van de Middelaar, krijgt hij een afkeer van de zonde”, zei ds. F. Mallan zaterdagavond tegen zo’n 200 jongeren. „Maar dat betekent geen wettische dienstbaarheid, maar evangelische preciesheid.”
Ds. Mallan sprak op een regionale jongerenavond in Krimpen aan de IJssel, evenals dr. R. Bisschop. Het was de tweede jongerenavond georganiseerd door de jeugdverenigingen van de gereformeerde gemeente, de oud gereformeerde gemeente en gereformeerde gemeente in Nederland uit de omgeving. De gezamenlijke jeugdverenigingen organiseren sinds vorig jaar één regionale jongerenavond per jaar. Het thema van de avond was: ”De christelijke vrijheid?!”
„Het is een lastig thema. Vaak wordt het geestelijk ingevuld en dat is terecht”, zo begon dr. R. Bisschop, sectordirecteur op de middelbare school Ichthus in Veenendaal en actief voor de SGP in de politiek, zijn lezing. „Maar nu gaat het om de dagelijkse levenspraktijk.”
”Vrijheid en ongebondenheid” was de ondertitel van zijn lezing. „Wat is vrijheid? En wat is ongebondenheid?” zo vroeg de oud-docent aan de jongeren. „Het betekent: los van banden. Maar de absolute vrijheid bestaat niet. Het zou een complete chaos worden.”
Voor de dagelijkse praktijk zijn er daarom wetten nodig. „Bepaalde dingen spreek je met elkaar af. Dat is op zichzelf niet goed of fout. Zoals de Engelsen hebben afgesproken dat ze links rijden en wij hebben afgesproken dat we rechts rijden.”
Maar met name bij ethische zaken ontstaat er een groot gevaar, benadrukte de politicus. „Mensen maken afspraken met elkaar. Maar het ene moment denkt men zus en het andere moment denkt men zo. Opvattingen zijn zeer veranderlijk.”
Zelfs ondanks de grondrechten botsen zaken soms, volgens dr. Bisschop. „Voor de één werd Theo van Gogh een martelaar, in de zin van: Hij zei het toch maar. Maar vrijheid van meningsuiting moet gebonden zijn. Kwetsen was een kunst geworden voor hem. Dat strijdt tegen het liefhebben van je naaste als jezelf.”
Al met al is er in de maatschappij grote verwarring, signaleert het SGP-raadslid. „De één zegt dit en de ander zegt dat. Veel mensen zijn op een dwaalspoor. Maar hoe meer iemand zich ongebonden voelt, hoe strakker hij gebonden is. Gebonden door de banden van de zonde, gebonden door de satan. Hij is de grote verstoorder van de regels die God gegeven heeft. Maar de geboden zijn er voor ons welzijn.”
Over ”Vrijheid in gebondenheid” sprak ds. F. Mallan, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. „Vrijheid staat tegenover dienstbaarheid”, zei hij. „Vrijheid zijn we in het paradijs al kwijtgeraakt. Voor de val was er de werkelijke vrijheid. Maar de mens verbrak het verbond der werken en werd daarmee dienstbaar aan de zonde”, aldus de predikant.
Maar de ware vrijheid is toch ook weer te vinden, hield ds. Mallan de jongeren voor. „Dat staat te lezen in Galaten 5. De Galaten werden verleid en misleid. Maar de apostel Paulus mocht de leer van vrije genade krachtig verdedigen. Door de werken der wet kan de mens nooit meer zalig worden, maar het kan door vrije genade”, zo zei hij. „Dat lijkt wel hard, maar het is het niet. Het is een troostvolle leer. God wacht alleen maar op schuld. Hij wacht niet op wettische werken. De genade is veel meer overvloedig dan schuld. Dan denk je: voor mij kan het niet meer. Maar dan kan het juist wel. Je moet oog krijgen voor de gezegende persoon des Middelaars.”
Het is volgens de predikant „de grote les die de Heere de mens wil leren” dat hij als een vijand met God verzoend moet worden. Dan leidt de leer van vrije genade volgens de predikant ook niet tot bandeloosheid. „Staat dan in de vrijheid. Dienstbaarheid is een juk, een zwoegen. Het is een zwaar en lastig juk. Maar als de mens ervan bevrijd wordt, kan hij niet maar raak leven.”
Wettische dienstbaarheid wordt dan evangelische dienstbaarheid, hield de predikant de jongeren voor. „Ik hoop dat jullie in je jonge leven de hartelijke keus mogen doen om God te dienen. Het einde van de wet is Christus. Hem moeten we leren kennen. De wet is een tuchtmeester tot Christus. Die les moet ik ook steeds weer leren. Dat zalig worden uit genade is.”