Commissariaat voor de Media bezorgd over nieuwsgebruik jongeren
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) maakt zich zorgen dat Nederlandse jongeren onvoldoende in aanraking komen met kwaliteitsnieuws en professionele journalistiek. Dat schrijft het CvdM in de dinsdag gepubliceerde Mediamonitor 2023. Het Commissariaat gaat het komende jaar onderzoek doen om meer te weten te komen over hoe jongeren nieuws op sociale media gebruiken.
In het rapport schrijft het CvdM dat de kloof in het mediagebruik tussen generaties steeds groter wordt. Die trend is al een aantal jaar bezig. Jongeren maken ook voor nieuws vooral gebruik van sociale media en minder van traditionele media. Het CvdM wijst erop dat dit mogelijk tot bronnen leidt die de journalistieke normen en waarden niet in acht nemen.
„We maken ons zorgen dat jongeren op sociale media onvoldoende in aanraking komen met kwaliteitsnieuws en professionele journalistiek, en daardoor geen vertrouwen opbouwen met professionele nieuwsmerken”, aldus het CvdM. „Het is belangrijk dat professionele journalistiek goed zichtbaar en vindbaar is online en op sociale media.”
In de Mediamonitor 2023 wordt ook stilgestaan bij de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). „2023 is het jaar dat kunstmatige intelligentie in de vorm van ChatGPT volledig is doorgebroken”, stelt het CvdM. In de nieuwsbranche leven zorgen over het gebruik van nieuwsartikelen door de tekstgenerator en het risico dat er foutieve informatie mee wordt gegenereerd en verspreid.
„De inzet van technologie als AI in de nieuws- en mediasector kan een impact hebben op diversiteit en onafhankelijkheid”, meldt het CvdM verder. Monitoren hoe AI een rol gaat spelen in nieuwscreatie en nieuwsgebruik staat daarom op de agenda.