Economie

JetBlue dringt in VS aan op mogelijke ban KLM uit New York

Luchtvaartmaatschappij JetBlue dringt bij het Amerikaanse ministerie van Transport aan op een ban van KLM van het New Yorkse vliegveld JFK, als JetBlue straks niet meer op Schiphol zou kunnen vliegen. Daarmee ageert de Amerikaanse budgetvlieger opnieuw tegen de voorgenomen krimp die de Nederlandse regering wil doorvoeren op Schiphol.

ANP
24 October 2023 10:54Gewijzigd op 24 October 2023 12:38

JetBlue vreest zijn start- en landingsrechten op de luchthaven kwijt te raken door de vermindering van het aantal vluchten. Eind vorige maand spoorde het bedrijf de overheid in Washington al aan zo’n verbanning van Schiphol te vergelden door KLM minder ruimte te geven op Amerikaanse luchthavens.

In een nieuw schrijven roept JetBlue specifiek op om KLM dan niet meer op JFK, voluit John F. Kennedy International Airport, te laten vliegen. Dat zou een „proportionele” vergelding zijn. Ook zou de Amerikaanse overheid volgens JetBlue kunnen overwegen om bepaalde vrijstellingen voor KLM en de luchtvaartalliantie waarvan KLM onderdeel uitmaakt tijdelijk in te trekken.

Het is JetBlue, die pas sinds augustus van Schiphol naar de VS vliegt, te doen om de krimpplannen voor Schiphol. De Nederlandse regering wil dat het aantal vluchten van en naar Schiphol vanaf april wordt beperkt tot maximaal 460.000 per jaar, in plaats van de huidige 500.000. JetBlue maakt uit gesprekken met de Nederlandse slotcoördinator op dat zijn gloednieuwe start- en landingsrechten daarbij worden ingetrokken.

Volgens JetBlue hebben de VS evenwel wetgeving die de regering de mogelijkheid biedt om de vermeend oneerlijke behandeling van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen te vergelden. Een andere optie zou kunnen zijn dat KLM een deel van de eigen landingsrechten op Schiphol voor komend zomerseizoen overdraagt aan JetBlue, oppert de maatschappij. Dan zou JetBlue immers alsnog op Schiphol kunnen blijven vliegen.

KLM zegt in een reactie dat de trans-Atlantische samenwerking met Delta Air Lines, Air France en Virgin Atlantic heel belangrijk is voor de toekomst van KLM. „We hebben de Nederlandse overheid meermaals gewezen op de mogelijke consequenties die een gedwongen krimp met zich mee kan brengen”, aldus de maatschappij, die al vreesde voor vergeldingspogingen. „Dit is heel schadelijk voor KLM en brengt het netwerk dat Nederland verbindt met de rest van de wereld in gevaar.” De luchtvaartsector in Nederland verzet zich al langer tegen de krimp van Schiphol. Het zou ook mogelijk zijn om geluidsoverlast terug te dringen zonder drastisch te snijden in het aantal vluchten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer