Binnenland

Kinderen melden zich bij Kindertelefoon over roddelkanalen TikTok

Bij de Kindertelefoon hebben zich sinds vorige week meerdere kinderen gemeld wegens roddelkanalen op TikTok, laat de hulplijn weten. Directeur Roline de Wilde spreekt van zorgelijke signalen. „Naast slachtoffers van deze online pesterijen, spreken we ook kinderen die overwegen een account aan te maken of spijt hebben van hun acties op TikTok”, zegt ze.

ANP
26 September 2023 23:17Gewijzigd op 27 September 2023 12:04
Op het sociale medium TikTok duiken steeds meer kanalen op waarin roddels wereldkundig worden gemaakt. beeld EPA, How Hwee Young
Op het sociale medium TikTok duiken steeds meer kanalen op waarin roddels wereldkundig worden gemaakt. beeld EPA, How Hwee Young

De afgelopen week was er veel aandacht voor de roddelkanalen, ook wel Gossip Girl-accounts genoemd, vernoemd naar de Amerikaanse dramaserie waarin een anonieme blogger roddels verspreidt over leerlingen op een privéschool in New York. De serie was in 2007 voor het eerst te zien en staat sinds kort weer op Netflix. Op TikTok duiken steeds meer kanalen op waarin op soortgelijke wijze roddels wereldkundig worden gemaakt. Zo meldde NOS Stories dat tientallen scholen met de roddelaccounts te maken hebben. In de regio Utrecht hebben meerdere scholen ouders een brief over het onderwerp geschreven, meldde RTV Utrecht vrijdag. De scholen vragen ouders daarin om alert te zijn.

Medewerkers van de Kindertelefoon hebben onder meer gesproken met kinderen die een roddelaccount hebben aangemaakt of zo’n account willen aanmaken. Volgens directeur De Wilde overzien zij hun actie vaak niet. Het is van belang om met hen in gesprek te blijven, zegt ze. „We merken bij kinderen die pesten regelmatig dat ze vastzitten in een groepsproces, waar ze niet zelfstandig uit komen. Onze vrijwilligers bespreken met kinderen de gevolgen en tegelijkertijd proberen we ze te motiveren om in gesprek te gaan met iemand in hun omgeving die ze vertrouwen.”

Met kinderen die online worden gepest denkt de Kindertelefoon mee over een volgende stap. „Ook wijzen we kinderen in het geval van online pesten via #GossipGirl op organisaties als HelpWanted, die in sommige gevallen kunnen helpen de content offline te halen”, aldus De Wilde.

Bij de Kindertelefoon is pesten in het algemeen al jarenlang een veelbesproken thema. Het afgelopen jaar nam het aantal gesprekken hierover bij de hulplijn toe van 65 naar 85 per dag, meldt de Kindertelefoon.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer