Uit gehavende auto’s van uitgebrande Fremantle Highway is best wat te halen
Een buitenspiegel, bumper, portier, versnellingspook, motorkap of koplamp? Grote kans dat uit honderden beschadigde auto’s van het vrachtschip Fremantle Highway nog tal van bruikbare onderdelen zijn te halen.
„Hier kunnen we niks mee”, zegt Ayton Kempers (27). Op zijn telefoon toont hij een foto van uitgebrande auto’s op een dek van de Fremantle Highway. De desolate plaat lekte deze week uit via RTL Nieuws. Porsches zijn veranderd in trieste hoopjes schroot. Banden van die voertuigen zijn door de intense hitte weggeschroeid.
Met belangstelling volgt Kempers het nieuws over de krap 3800 auto’s op het vorige maand uitgebrande vrachtschip, dat ligt afgemeerd in Eemshaven. Samen met zijn vader runt de inwoner van Emmen Autorecycling Kempers. Dat bedrijf, gevestigd net over de grens in het Duitse Meppen, heeft zo’n veertig mensen in dienst.
De onderneming (in de volksmond autosloperij) is gespecialiseerd in het ontmantelen van auto’s van duurdere merken als BMW, Mercedes en Audi, maar ook Porsche en Ferrari. Een belangrijk deel van het werk is het demonteren dan wel „netjes vernietigen” van prototypes en testwagens van Duitse autofabrikanten. Die klussen zijn met geheimzinnigheid omgeven; pottenkijkers moeten wegblijven. Ook bouwde Autorecyling Kempers ervaring op met het demonteren van elektrische auto’s, zoals Tesla’s.
Zout water
Omdat zich aan boord van de Fremantle Highway dure auto’s én elektrische wagens bevinden, is het mogelijk dat Kempers Autorecycling (een deel van) de sloopklus gaat klaren. Ayton Kempers zou het graag doen. „Wij hebben vaker met dit bijltje gehakt. Eerder kregen we honderden beschadigde auto’s van een uitgebrand vrachtschip in Bremerhaven.” Met moderne bolides die op het vrachtschip in lichterlaaie stonden en rijp zijn voor de sloop, zegt hij wel raad te weten. „Omdat wij prototypes van auto’s uit elkaar halen, hebben onze jongens een voorsprong wat betreft kennis van nieuwe techniek.”
Honderden voertuigen op de Fremantle Highway zijn niet gegrepen door de vlammen. Kunnen die auto’s de openbare weg weer op? Kempers kan het zich niet voorstellen. „Een deel van de auto’s lijkt op het oog in goede staat te verkeren. Maar er is met zout water geblust. Dat water veroorzaakt corrosie en heeft een gigantische impact op bijvoorbeeld de versnellingsbak en de motor.”
Wel kunnen uit honderden auto’s tal van bruikbare onderdelen worden gehaald, ook als er zout water overheen is gespoten, verwacht Kempers, telg uit een geslacht van autoslopers. „Een portier of bumper kun je schoonmaken en hergebruiken. Maar alles wel onder voorbehoud. Je zult iedere auto stuk voor stuk moeten beoordelen. Water kan gemengd zijn met as. Dan wordt het misschien een ander verhaal.”
Van een auto die in grote hitte stond, kunnen de kunststof buitenspiegels zijn gesmolten. Maar de versnellingsbak of het aluminium portier zijn mogelijk nog in goede staat, legt hij uit. Door rook aangetaste autostoelen met stoffen bekleding kun je aan de straatstenen niet kwijt. „Zo’n stoel is moeilijk schoon te krijgen.”
Gevaarlijk afval
Voor een autodemontagebedrijf begint de Fremantleklus op de kade in Eemshaven, legt Kempers uit. De gehavende auto’s moeten per vrachtwagen naar het terrein van een sloopbedrijf worden gebracht. „Dat is transport van gevaarlijk afval. Daar zijn speciale vergunningen voor nodig.”
Hoe is het gesteld met de accu van een elektrische auto? Bij de recycling is dat een belangrijke vraag. Als de accu niet in orde is, ligt brandgevaar op de loer. „Waarschijnlijk zullen de kritische (twijfelachtige, JV) accu’s er in Eemshaven uitgehaald worden. Je wilt natuurlijk niet dat een elektrische auto tijdens het transport op de vrachtwagen in brand vliegt.”
Autorecycling Kempers heeft in de voorbije jaren meer dan duizend elektrische wagens onder handen gehad. Op het bedrijfsterrein worden elektrische auto’s apart van reguliere wagens gestald. Een van de eerste acties is het verwijderen van de accu, mogelijk al op de dag van aankomst, vertelt Ayton Kempers. Een specialist inspecteert de boel. „Als de accu 80 graden is, weet je dat er iets niet in orde is.” Bij gevaar kan een gammele accu of de auto in een zogeheten quarantaineplaats worden gezet. Bruikbare accu’s kunnen een tweede leven krijgen als opslag voor zonne- of windenergie.
Vast onderdeel van de recycling is de sloopauto „op een milieuvriendelijke manier” ontdoen van vloeistoffen. „Denk aan remolie, brandstof, koelvloeistof, versnellingsbakolie en aircogas.”
Een gestripte sloopauto –dus de carrosserie– verdwijnt op het bedrijfsterrein in een persinstallatie. Die comprimeert het autokarkas tot een pakket schroot van zo’n 30 centimeter lang, waarna dat pakket richting de shredder van een metaalverwerker gaat. Vaak is dat HKS Metals in Zwartsluis.
Autorecycling Kempers –de bakermat van het bedrijf ligt in Emmer-Compascuum– verkoopt jaarlijks wereldwijd tienduizenden onderdelen. Rekken en kratten in lange gangen liggen vol met onder meer portieren, koplampen, kilometertellerklokken, remklauwen en motoren. Ook versnellingspoken worden verhandeld. „Iemand beschadigt met zijn trouwring een pook en wil een nieuwe.” Gewild zijn koplampen, voorbumpers en motorkappen. „Bij 80 procent van de ongevallen ontstaat schade aan de voorzijde”, verklaart Kempers de populariteit van die onderdelen.
In Dubai richtte de firma een distributiepunt in voor onderdelen van merken uit het topsegment. Sommige deals blijven Kempers bij. „De binnenkant van een Porsche van een klant in Dubai was in rood uitgevoerd. De man wilde graag een zwart interieur. Dat kocht hij bij ons.”
Elke sloopauto wordt in Meppen geregistreerd, gereinigd, geïnspecteerd en op de gevoelige plaat vastgelegd. Ook maakt het bedrijf in twee inpandige studio’s foto’s van de onderdelen. Die worden online te koop gezet. Enkele keren per dag gaan er ladingen met dozen auto-onderdelen op de post.
Honden
In een hok op het buitenterrein drentelen een paar honden. In de nacht moeten de waakzame dieren ongenode gasten afschrikken. „Helaas kunnen we niet volstaan met camera’s.” Er ligt voor kapitalen opgeslagen. Zo moeten tientallen Rolls-Roysmotoren per stuk tienduizenden euro’s opbrengen.
Kempers wijst naar een gehavende witte Mercedes. De achterkant van de auto is ingedeukt. „Er is pas tijdens een zware storm een boom op gevallen.” Na de watersnood in de zomer van 2021, die in Duitsland zo’n 180 doden eiste, kreeg Kempers Autorecycling een reeks beschadigde auto’s binnen. „Sommige auto’s waren meegesleurd in een modderstroom. Daar was weinig van over. Andere voertuigen hadden tot 30 centimeter in het water gestaan. Daar konden we allerlei onderdelen uit halen.”
In Meppen arriveren meer dan eens gebutste bolides die met een bloedgang crashten. „We staan er soms versteld van dat mensen bijna ongeschonden uit een gekreukelde auto komen.”