Rover: onderzoek waarop spitsheffing NS is gestoeld, klopt niet
Het onderzoek op basis waarvan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) de NS ruimte geeft een spitsheffing verder uit te werken, rammelt aan alle kanten, stelt reizigersvereniging Rover. Het is „onjuist, onvolledig en in onbalans”. Volgens de vereniging gaat de reiziger veel meer betalen en tegen tal van praktische problemen aanlopen.
Zo zouden berekeningen niet kloppen. In een rekenvoorbeeld in het onderzoek betaalt een leraar die op maandag, dinsdag en donderdag tussen Hilversum en Amsterdam Zuid reist straks 480 euro per jaar meer, aldus Rover, maar volgens de vereniging is dat in werkelijkheid het dubbele. De vereniging roept de Tweede Kamer op geen verregaande wijzigingen in de NS-tarieven toe te staan op basis van het onderzoek.
Een woordvoerder van Heijnen stelt dat wat Rover meldt een „broodjeaapverhaal” is. Het doel van het onderzoek is nooit geweest om uit te zoeken of er wel of geen spitsheffing moet komen, vertelt de zegsman. De insteek van het onderzoek was volgens hem waaraan moet worden gedacht als criteria worden opgesteld voor betere reizigersspreiding. „Dit rapport zo neerzetten, is fout”, zegt de woordvoerder, die ook verwijst naar de oproep van Rover aan de Kamer. Inhoudelijk ingaan op wat Rover over het rapport zegt, wil hij dan ook niet.
Als onderdeel van de voorwaarden waaronder de NS het grootste deel van het spoornet mag gebruiken, is afgesproken dat de NS de spitsheffing mag uitwerken. Demissionair Staatssecretaris Vivianne Heijnen laat de Tweede Kamer wel nog kijken naar de financiële gevolgen. De NS is al langer uitgesproken voorstander van een spitsheffing. De vervoerder wil reizigers zo motiveren meer verspreid over de dag de trein te pakken.
Rover ziet niets in de spitsheffing, waarbij ook een druktetoeslag en een kwaliteitstoeslag zouden moeten komen. „Deze toeslagen kunnen flink oplopen: zo betalen reizigers die straks in de spits over de hogesnelheidslijn reizen wel 9,50 euro extra als combinatie van een HSL-toeslag, druktetoeslag en kwaliteitstoeslag.” De reizigersvereniging spreekt van een wirwar aan tarieven die gaan ontstaan, waardoor reizigers hun reisgedrag niet eens kunnen aanpassen. „Daarvoor is dit gewoon te onoverzichtelijk.”