Rijkswaterstaat: geen zicht op wanneer sleepoperatie kan beginnen
Rijkswaterstaat heeft nog geen zicht op wanneer het brandende vrachtschip Fremantle Highway versleept kan worden. Doordat de wind uit het zuidwesten komt, zou de rook over de sleepboot trekken als het schip nu naar de beoogde plek ten noorden van Schiermonnikoog zou worden verplaatst. Dat is niet wenselijk, omdat dit risico’s rond bijvoorbeeld de veiligheid en de gezondheid van de bemanning met zich meebrengt.
De rookontwikkeling vanaf Fremantle Highway is sinds zaterdag onveranderd, laat een woordvoerster van Rijkswaterstaat weten. Volgens haar is de windrichting momenteel het belangrijkst en niet zozeer hoe hard de wind is. De verwachting is dat de zuidwestenwind de komende dagen aanhoudt.
Het schip blijft daarom voorlopig op zijn huidige positie, ten noorden van Terschelling. De beoogde locatie, op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, is voor Rijkswaterstaat een betere plek om vervolgstappen te kunnen nemen. Het is de bedoeling dat het schip uiteindelijk naar een haven wordt gebracht, maar welke is nog onduidelijk.
De brand aan boord van de Fremantle Highway brak dinsdagavond uit. Het schip vervoert een paar duizend auto’s, waaronder zo’n vijfhonderd elektrische voertuigen. Het was onderweg van Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte en daarna naar Singapore.
Alle bemanningsleden zijn na het uitbreken van de brand van boord gehaald. Een deel is van boord gesprongen en de rest is door een helikopter opgehaald. Een persoon kwam om het leven, de rest raakte gewond.
K Line, de charteraar van het vaartuig, en het Japanse bedrijf Shoei Kisen Kaisha, dat de eigenaar is, laten weten dat vrijdag nog alle 22 opvarenden in het ziekenhuis lagen. Niemand verkeert naar verluidt in levensgevaar. Het gaat om twintig bemanningsleden uit India, een loods en een supervisor.