Nintendo haast zich spelcomputer
Tijd vormt voor Nintendo een belangrijke factor in de strijd op de markt voor draagbare spelcomputers. De Japanse onderneming kondigde donderdag aan dat haar nieuwe ’handheld’ Nintendo DS 11 maart in Europa zijn debuut zal maken. Dat is sneller dan verwacht en ook eerder dan Sony zijn Playstation Portable (PSP) op de markt zal brengen. Het apparaat gaat net geen 150 euro kosten.
De verwachting is dat Nintendo en Sony dit jaar een felle slag met elkaar zullen voeren om de gunst van de gamefanaten. Nintendo heeft daarbij een voorsprong. De spelcomputerfabrikant lanceerde eind vorig jaar de DS al in de Verenigde Staten en Japan. De PSP, de eerste draagbare spelcomputer van Sony, is alleen nog maar in Japan te koop. Nintendo verwacht eind maart zes miljoen DS–computers te hebben verkocht. Sony mikt op 3 miljoen voor de PSP.
Om kopers te lokken biedt Nintendo de spelletjes voor de DS ook goedkoper aan dan die voor een Gameboy, waarmee de onderneming sinds 1989 de markt voor draagbare spelcomputers domineert. De spellen zullen tussen de 30 en 40 euro gaan kosten. Gameboy–exemplaren kosten rond de 45 euro.
De lagere softwareprijzen zijn ook een signaal dat Nintendo het zich aantrekt dat de spellen voor de DS nog niet goed verkopen. De meeste Amerikaanse en Japanse eigenaren schaffen maar een spelletje aan, terwijl was gerekend op twee tot drie stuks.
Nintendo–topman Satoru Iwata was voor de bekendmaking van de Europese lanceringsdatum speciaal naar Parijs gevlogen. Om 4.30 uur arriveerde hij op het vliegveld om elf uur later voor een grote zaal met journalisten een kartspelletje te spelen op de DS. Iwata zei dat het belang van de Europese spelcomputermarkt nog steeds toeneemt. Nog nooit heeft zijn bedrijf een nieuwe spelcomputer zo snel, in ruim drie maanden, aan de gehele wereld gepresenteerd.
Nintendo wil met de DS (Double Screen), die een stuk groter is dan de Gameboy, vooral een nieuw publiek aanboren. Daarbij gaat het ook om de oma’s en moeders, zo maakte Iwata duidelijk. „Er zijn nog altijd veel meer mensen die geen games spelen." Eenvoud en speelplezier moeten, met hulp van een reclamecampagne van 35 miljoen euro, het apparaat gaan verkopen. De DS is uitgerust met twee lcd–schermen, waarvan een besturing door aanraking mogelijk maakt. Ook kunnen commando’s met geluid worden gegeven. Daarnaast kunnen DS–eigenaren draadloos tegen elkaar spelletjes spelen en elkaar tekstberichten en tekeningen versturen.