Economiede zaak

Groen transport ligt op zondag stil

„De meest duurzame logistiek dienstverlener”, noemt TSN Groen uit Houten zich. Inmiddels wordt 83 procent van het totale wagenpark elektrisch aangedreven. Uit overtuiging.

Gert Janssen
12 July 2023 07:59
TSN Groen is volgens eigenaar Andries Vlot marktleider op het gebied van CO2-neutraal vervoer. beeld VidiPhoto
TSN Groen is volgens eigenaar Andries Vlot marktleider op het gebied van CO2-neutraal vervoer. beeld VidiPhoto

De onderneming beleeft dit jaar haar 25-jarig jubileum. Bij de oprichting in 1998 door Andries Vlot kreeg het bedrijf de naam TSN Midden, later werd dat TSN Groep.

Na een omslag in denken volgde in 2020 een duurzaamheidsslag van ongekende omvang. De transporteur is volgens eigenaar Andries Vlot pionier én marktleider op het gebied van CO2-neutraal vervoer van bedrijven naar consumenten. Ook de naam van het bedrijf kreeg een upgrade: TSN Groen.

De bezorging van grote consumentengoederen voor een veertigtal opdrachtgevers gebeurt met elektrische bestelauto’s vanuit zes regionale verzamelpunten. Deze aanpak met zogenoemde hubs –Vlot noemt die van zijn bedrijf ‘groene hubs’– scheelt veel transportkilometers. Bij de klant pakken de medewerkers van TSN Groen een afgeleverd artikel desgewenst ook uit, installeren het en nemen de verpakking mee.

Reparatie

Kapotte spullen gaan mee terug. Vlot: „Als het mogelijk is, laten we die repareren. Dat gebeurt voornamelijk door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De artikelen verkopen wij dan weer via onze outlet. Zo voorkomen we dat ze bij het afval terechtkomen.”

Bovendien gaat een deel van de opbrengst naar goede doelen, zoals kerken, de voedselbank en projecten in Malawi van de stichting Vlotter naar een betere wereld. „We ondersteunen in Malawi drie hulpverleningsprojecten op het gebied van onderwijs, voedselproductie en het planten van bomen.”

19489261.JPG
Het dak ligt vol zonnepanelen. beeld VidiPhoto

Zijn inspiratie voor een duurzame aanpak haalt de ondernemer uit de Bijbel. „God heeft de mens aangesteld als rentmeester over Zijn schepping. Voor wie Hem liefheeft moet het toch een vreugde zijn om de wereld minder te vervuilen, armoede en honger te bestrijden en onrecht tegen te gaan? Wie die dingen niet doet, mag best een vraagteken zetten bij zijn christen zijn.”

In 2020 legde Vlot zijn bedrijf onder een groen vergrootglas. Dat resulteerde in een masterplan met veertig verduurzamingspunten. Een paar daarvan: de biodiversiteit rond het pand is aangepakt, het dak ligt vol zonnepanelen, de bedrijfskleding is ecologisch verantwoord, het magazijn is gasloos.

„Dit betekent wel dat onze winstmarge kleiner is geworden”, zegt hij. „We berekenen de investeringen die we hebben gedaan namelijk niet via een tariefsverhoging door aan onze klanten. Ik ben in de eerste plaats christen en daarna pas ondernemer.”

Rustdag

Dat betekent ook dat het transport op zondag stilligt. „God vraagt dat van ons in Zijn Woord. Een rustdag is bovendien goed voor ons welzijn en welbevinden. Je merkt dat dit laatste ook in de maatschappij steeds meer wordt erkend, zonder dat daar een christelijk etiket op wordt geplakt. Onze opdrachtgevers accepteren dat we op zondag niet bezorgen. Willen ze dat hun klanten die dag per se wel een bestelling thuis krijgen, dan zoeken ze naar andere mogelijkheden. En ja, ze blijven klant bij ons omdat we betrouwbaar zijn, kwaliteit leveren en met ze meedenken.”

Mede door de duurzaamheidsslag is TSN Groen naar eigen zeggen koploper in de branche. Van de overheidsmaatregelen om vanaf 2025 in tientallen steden dieselauto’s te weren, heeft de onderneming straks geen last. Integendeel: het bedrijf heeft zijn reactie al klaar. Er liggen plannen om in iedere provincie een groene hub te realiseren van waaruit goederen elektrisch –en daarmee CO2-neutraal– bezorgd kunnen worden, zodat er nog minder transportkilometers nodig zijn.

Daarnaast heeft TSN Groen een dochteronderneming Green Dynamics opgezet. Daar worden dieselvoertuigen omgebouwd naar elektrisch, voor eigen gebruik en ook voor andere bedrijven. Afgeschreven voertuigen krijgen volgens Vlot op deze manier een tweede leven. „Dat scheelt grondstoffen. Oude busjes gaan niet meer naar het buitenland, wat neer zou komen op verplaatsen van het milieuprobleem.”

Meer over
De Zaak

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer