Schiphol ‘doet alles’ om wachtrijen beperkt te houden
Schiphol zegt er „alles aan te doen” om de wachtrijen zo beperkt mogelijk te houden. Dat laat een woordvoerder weten op de dag dat de zomervakantie voor het midden van Nederland van start gaat.
Vrijdagochtend was het druk op de luchthaven, maar beheersbaar. In vertrekhal 1 en 3 stonden voor enkele bagage-drop-offs wel lange rijen. In vertrekhal 2 loopt alles goed door.
De rijen stonden onder meer bij de incheckbalies voor vluchten van Swiss en Lufthansa. Een passagier zei sinds 07.30 uur in de rij van „tientallen meters” te staan. Een gezin dat via Duitsland naar Canada reist, zei zich te verbazen over de drukte. „Op de website van Schiphol staat er niets over. Toen we hier aankwamen, zagen we grote drukte. Het lijkt erop dat er toch nog onvoldoende personeel is.”
Schiphol hield al rekening met vakantiedrukte. Het weekend zijn de piekdagen, waarop het gemiddelde aantal vertrekkende reizigers kan oplopen tot ruim boven de 77.000 per dag. Reizigers is gevraagd zich goed voor te bereiden op de vlucht, bijvoorbeeld door op de hoogte te zijn van inchecktijden en de verwachte drukte bij de beveiligingscontrole. Voor de controle kunnen zij gratis een tijdslot reserveren.
Operationeel directeur van Schiphol Patricia Vitalis gaf eerder deze week aan vertrouwen te hebben in het komende zomerseizoen. Volgens haar staat de luchthaven „er nu echt wel goed voor”. Vorig jaar ontstonden lange rijen in de vertrekhal, onder meer door een tekort aan beveiligers. Sindsdien heeft de luchthaven zo’n duizend nieuwe beveiligers aangetrokken.