Plattelandsgemeenten: 1 tarief voor rekeningrijden onrechtvaardig
Eén tarief voor rekeningrijden voor alle Nederlanders is onrechtvaardig. Mensen die op het platteland wonen zijn vaak afhankelijk van een auto en moeten steeds verder rijden omdat voorzieningen uit de dorpen verdwijnen. Bovendien is er steeds minder of helemaal geen openbaar vervoer op het platteland, stelt P10, het samenwerkingsverband van 31 plattelandsgemeenten.
P10 is geschrokken van het voornemen van het kabinet om één tarief van 7 tot 8 cent per kilometer in te gaan voeren voor het rekeningrijden. „Dat pakt voor plattelandsbewoners onevenredig hard uit. Zij kunnen meestal helemaal niet kiezen om de auto te laten staan”, legt Robert Leever, wethouder van de Noord-Hollandse gemeente Hollands Kroon uit.
P10 wijst op de verschraling van voorzieningen op het platteland, zoals een supermarkt, een dokter en de tandarts. Tegelijk neemt het aantal ov-ritten door het landelijk gebied af. „Het invoeren van één tarief zonder investeringen in het openbaar vervoer en in alternatieve oplossingen voor mobiliteit beperkt de plattelandsbewoner onevenredig”, aldus Leever. P10 wil dat er in het tariefsysteem voor rekeningrijden rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften van plattelandsgebieden. Ook moet er geld komen om de leefbaarheid op peil te houden.