Vraag naar kunstgras blijft groeien
Kunstgrasgigant in Ridderkerk groeide naar eigen zeggen in relatief korte tijd uit tot marktleider voor particulieren in Nederland. Directeur en mede-eigenaar Jan Twigt (56) is beduusd over de snelle ontwikkeling van zijn bedrijf.
Twigt heeft wel een verklaring voor de grote vraag naar zijn product: „Veel mensen kiezen voor gemak en willen geen onderhoud.”
De leverancier van kunstgras ontstaat in 2011. „Het bedrijf is uit nood geboren”, zegt Twigt. Hij legt uit dat hij tijdens de financiële crisis van die tijd de inkomsten van zijn eenmansbedrijfje zag slinken. Hij leverde en legde als zzp’er parket- en pvc-vloeren, wat hij trouwens nog steeds doet, maar kreeg steeds minder werk. „Met een bekende van me, een makelaar, besloot ik te proberen om kunstgras te verkopen. Een hovenier uit de buurt sloot zich bij ons aan. We legden alledrie 2000 euro in.”
De vraag naar kunststofgrasmatten waait na de millenniumwisseling over vanuit Amerika, waar het product met name op sportvelden wordt gebruikt. De productie van kunstgras in Nederland is vooral in handen van bedrijven die gelieerd zijn aan de tapijtindustrie in Genemuiden.
Bij de start van de nieuwe onderneming ziet Twigt dat de meeste concurrenten grasmatten enkel via internet verkopen. Dat moet beter kunnen, dacht hij. Hij koos voor persoonlijk contact met de consument.
„Door te vragen en te luisteren kom je erachter wat de klant wil. Dat gebeurt op de winkelvloer. Wat is het meest geschikt op het balkon en welke soort voor een strak gazon? Ik heb allerlei toepassingen ontwikkeld. Zacht gras voor peuters bijvoorbeeld en wat harder gras voor trapveldjes.”
Hete zon
Al spoedig vindt hij een eerste franchiser, die het product aan de man brengt. Tegenwoordig heeft Kunstgrasgigant eigen vestigingen in Ridderkerk en Pijnacker. Op nog acht andere plaatsen, verspreid over Nederland, zijn de producten van het bedrijf ook te koop. Sinds enkele jaren liggen kunstgrasmatten van Kunstgrasgigant zelfs in een dorpswinkel in de buurt van het Zwitserse Zürich.
In 2020 verhuist het bedrijf naar een nieuwe grote loods op een Ridderkerks industrieterrein. In datzelfde jaar gaat Twigt alleen verder met de onderneming. Anno 2023 werken drie zoons mee. Een schoonzoon heeft een hoveniersbedrijf dat zich onder andere bezighoudt met het leggen van de kunstgrasmatten.
De directeur/grootaandeelhouder geeft zelf verkooptrainingen. Hij ziet dat op veel plaatsen, zeker in stedelijke gebieden, de keus voor kunstgras wordt gemaakt. „Op schaduwrijke plekken, maar ook in de hete zon. Tijdens hete zomers staan veel mensen bij terugkomst van vakantie voor een verdorde tuin. Naar kunstgras heb je geen omkijken.”
Een tuin met kunstgras heeft minpunten, erkent hij. „Kunstgras is niet interessant voor vogels en er kruipen geen wormpjes in. Het staat enigszins haaks op de gedachte van vergroening. Ik deel met anderen de liefde voor de Schepper en de natuur, maar op sommige plaatsen komt kunstgras nu eenmaal veel beter uit. Bovendien is alles inmiddels recyclebaar.”
Voetbalvelden
In het coronajaar 2020 groeit de omzet ruim 35 procent. Een hoogtepunt. Ook daarna houdt de groei aan. Voetbalvelden legt Twigt niet aan. „Met dat wereldje wil ik liever niet geassocieerd worden. Ze vragen ons ook niet, omdat er in de meeste gevallen een ingewikkelde onderlaag noodzakelijk is, met vormen van drainage. Dat is werk voor grote aannemers. Bovendien hebben voetballiefhebbers een hekel aan kunstgras.”
Bestellingen voor kunstgras worden op de vestiging in Ridderkerk op maat gesneden. Het leggen van de grasmatten gebeurt door derden.
Twigt waagt zich niet aan voorspellingen voor de toekomst. „De economische omstandigheden zijn heel onzeker. We moeten wat dat betreft bij de dag leven. Maar als ik terugkijk, is het onvoorstelbaar hard gegaan. We zijn echt gezegend.”