Flinke stap vooruit in elektrische rijbeleving
Met de diverse Ioniq-modellen en de Kona heeft Hyundai de nodige ervaring in huis met elektrische auto’s. Dat allemaal en nog veel meer is terug te vinden in de nieuwe Ioniq 6. Het gaat hier om een grote, zakelijke sedan met een opmerkelijke, gestroomlijnde vormgeving.
De 4,86 meter lange Ioniq 6 heeft een sterk aflopende achterzijde die bovendien getooid is met twee boven elkaar geplaatste achterspoilers. Een gunstige stroomlijn is een van de manieren om een auto zuinig te maken. En dat is gelukt gezien het gerealiseerde praktijkverbruik.
De elektromotor levert een flinke 229 pk en wordt gevoed door een 77,4 kWh batterij. In de praktijk haalt de auto daarmee tegen de 500 echte kilometers. Bovendien kan de Ioniq 6 met maximaal 235 kW laden en dan is een lege batterij heel snel vol. Dat alles maakt elektrisch rijden zeer realistisch, ook voor mensen die lange afstanden afleggen.
Achter het gestroomlijnde kofferdeksel gaat een bagagevolume schuil dat met 400 liter redelijk is. Datzelfde geldt voor de hoofdruimte achterin, die door de gunstige stroomlijn iets wordt beperkt. De beenruimte is royaal, net zoals de volledige ruimte voorin.
Qua indeling van het instrumentarium en bediening gaat dit nieuwe model weer iets verder dan de Ioniq 5. Gelukkig zijn er nog genoeg bedieningsknoppen voor standaardfuncties, zodat veel gebruikte voorzieningen intuïtief worden ingesteld. De optionele camera’s ter vervanging van de buitenspiegels zijn het geld (1400 euro) niet waard. Uiteraard bezit de Hyundai irritante, waarschuwende signalen die gelukkig uit te zetten zijn.
Zelfs rollend op 20 inch wielen biedt de Ioniq 6 een comfortabel weggedrag, zonder op oneffenheden slap te zijn. Opvallend is alleen dat rijdend in een tunnel het in het interieur zo rumoerig wordt dat het lijkt alsof de ramen openstaan. Er is ook een 151 pk basisversie met kleinere batterij.