Verkeerssituatie rond scholen vaak onveilig
Tweederde van alle scholen kampt met verkeersonveilige situaties. Auto’s rijden te hard en de wegen zijn onoverzichtelijk. Dat concludeert verkeersveiligheidsorganisatie 3VO uit een onderzoek bij 200 scholen.
De organisatie wil het aantal auto’s bij scholen terugdringen en de maximumsnelheid beperken. Oplossingen liggen voor de hand, verklaarde een woordvoerder van 3VO dinsdagmorgen. Ouders moeten hun kinderen lopend of fietsend naar school brengen. Ook kunnen nieuwe scholen zo worden gebouwd dat kinderen veilig zelfstandig met de fiets of lopend kunnen komen.
3VO ontdekte dat druk verkeer ertoe heeft geleid dat de leeftijd waarop kinderen zonder begeleiding naar school gaan in de afgelopen 25 jaar is gestegen van 6 naar 8,5 jaar. „Ze missen daardoor belangrijke verkeerservaring.”
Een op de zeven kinderen wordt dagelijks met de auto naar school gebracht. Als het aan 3VO ligt, gaat de maximumsnelheid rond scholen terug naar 30 kilometer per uur. Op momenten dat de school begint of uitgaat, zou het mogelijk moeten zijn om wegen af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.
In 2003 kwamen 64 kinderen (tot 14 jaar) om het leven in het verkeer. Eenderde van de slachtoffers was op weg van of naar school.
Scholen nemen een breed scala aan maatregelen om de verkeerssituatie te verbeteren. De reformatorische basisschool De Wartburg in Woudenberg heeft voor de aanpak van de verkeerssituatie een verkeersoudercommissie ingesteld, zegt directeur A. Frietema. „Inmiddels zijn enkele tientallen ouders en ook leerlingen uit de groepen 7 en 8 door de politie opgeleid en gecertificeerd als verkeersbrigadier. De commissie heeft nu het voorstel gedaan om de weg voor de school af te sluiten voor doorgaand verkeer en een zebrapad aan te brengen. Al eerder hebben de ouders de richtlijn gekregen dat ze in één richting langs de school moeten rijden, hoewel het geen eenrichtingsweg is.”
Door deze maatregelen hoopt De Wartburg binnenkort in aanmerking te komen voor het Utrechts Verkeerslabel, dat door de provincie wordt toegekend. De school moet daarvoor ook in alle acht groepen voldoende aandacht aan verkeerseducatie besteden. „Daar zijn we volop mee bezig. Vooral voor de onderbouw moet je veel zelf ontwikkelen, omdat er weinig methoden zijn.”