Dranken Rémy Cointreau binnenkort nog duurder
Luxere alcoholische dranken van het Franse Rémy Cointreau zullen de komende tijd nog duurder worden, zo is de verwachting van het bedrijf. Na een sterk boekjaar te hebben afgesloten bereidt de maker van likeur, cognac en whisky zich op voor mindere verkopen op met name de Amerikaanse markt. Om de resultaten toch op peil te houden wil Rémy Cointreau onder andere de prijzen verhogen, staat bij de jaarresultaten van het bedrijf.
Rémy Cointreau wil de verwachte terugval ook opvangen door meer te verkopen via taxfreewinkels en horecagelegenheden. Ook richten de Fransen zich nadrukkelijker op de snelgroeiende Chinese markt.
De afgelopen jaren verkocht Rémy Cointreau, bekend van cognacmerk Rémy Martin, steeds meer drank. Daarbij hielp het dat drankliefhebbers hun voorraden aanvulden tijdens de coronapandemie. Maar in de Verenigde Staten komt aan die groei waarschijnlijk snel een einde, want Rémy Cointreau maakt zich op voor een „sterke terugval” van de drankverkopen op die belangrijke markt. Klanten in China en Europa blijven naar verwachting nog wel veel van de drank kopen, onder andere geholpen doordat mensen weer meer op reis gaan en taxfree shoppen op het vliegveld.
In de eerste helft van het gebroken boekjaar, dat loopt tot en met maart 2024, verwacht Rémy Cointreau een dalende omzet. Maar in de tweede jaarhelft zullen de verkopen weer aantrekken. Het bedrijf benadrukt daarbij dat de resultaten afgelopen boekjaar erg sterk waren, waardoor de cijfers voor dit jaar extra slecht lijken af te steken.
Zo steeg de omzet in het boekjaar 2022/2023 tot een recordhoogte van ruim 1,5 miljard euro, een groei van 10 procent als overnames of de verkoop van bedrijfsonderdelen niet worden meegerekend. Daarop boekte het bedrijf een veel hogere winst, geholpen door gestegen prijzen en de toegenomen populariteit van duurdere flessen drank. De nettowinst kwam uit op bijna 294 miljoen euro, 38 procent meer dan een jaar eerder.