Economie

Teruglopende kookkennis veroorzaakt overgewicht

Eten en drinken is een manier geworden waarop de moderne mens zijn dag doorkomt. Het is een leefpatroon. Daarbij loopt de kennis van Nederlanders over koken en ingrediënten terug. Het zijn de belangrijkste verklaringen voor de toename van overgewicht en obesitas.

Redactie economie
21 January 2005 11:03Gewijzigd op 14 November 2020 02:08

Dat zijn de uitkomsten van een onderzoek naar consumententrends in voeding en gezondheid, dat Richard Hugen, directeur van het Instituut Psychologisch Marktonderzoek (IPM), donderdag in Utrecht presenteerde.

„We denken dat we verstandiger met voedsel omgaan. Zo beweert 40 procent van de consumenten gezonder te zijn gaan eten. Maar ze tonen vooral compensatiegedrag en houden zichzelf voor de gek, zoals het zoetje in de koffie naast het gebakje. Bovendien is veel mensen niet aan het verstand te brengen dat een droog zout koekje ook stijf staat van het vet”, zei Hugen.

Hugen hielde de presentatie op de persbijeenkomst voor de vakbeurs van de Nederlandse voedingsbranche, de NFW (Nationale Food Week). De sector heeft het thema gezondheid omarmd. Geheel de NFW staat begin april in de Jaarbeurs in Utrecht in het teken van gezonde voeding.

Dat lijkt hard nodig. Overgewicht is inmiddels tot nationale epidemie bestempeld. Het aantal mensen dat daaraan lijdt, is binnen één generatie verdubbeld. Inmiddels is 47,9 procent van de mannen en 40,4 procent van de vrouwen te zwaar. Het percentage Nederlanders met obesitas schommelt rond de 10 procent.

Volgens Joop Kalksma, voorzitter van de adviescommissie NFW, kunnen supermarkten en detaillisten winst maken door Nederlanders beter te laten eten. „Investeren in dat assortiment biedt meer perspectief dan het verder verlagen van de prijzen. Dan ontstaat verschraling van het aanbod, minder service en verlies van werkgelegenheid.”

De Europese Commissie kondigde deze week een bijzondere maatregel tegen overgewicht aan: kinderen mogen geen reclame voor junkfood meer te zien krijgen. Europees commissaris Kyprianou (Gezondheid) heeft de gezamenlijke fabrikanten een jaar de tijd gegeven om zelf een verbod op te stellen. Als dat niet lukt, legt Brussel hun een verbod op, waarschuwde Kyprianou donderdag in een interview met de Financial Times.

De Europese voedingsbranche, verenigd in CIAA, heeft Kyprianou al toegezegd mee te werken. Een woordvoerder van marktleider McDonald’s zei donderdag in een reactie dat een reclameverbod niets oplost. „Bestrijding van overgewicht schuilt in de balans tussen gevarieerde voeding en voldoende beweging.” Volgens hem hanteert McDonald’s wat kinderreclame betreft al jaren strenge normen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer