Autobranche: kabinet maakt elektrische auto minder aantrekkelijk
Het kabinet zorgt er met haar nieuwe klimaatplannen voor dat nieuwe elektrische auto’s duurder worden in plaats van goedkoper. Daarop wijst autobrancheorganisatie BOVAG, die „zeer teleurgesteld” is over de aankondigingen en vindt dat het kabinet nieuwe elektrische auto’s juist zou moeten stimuleren om de klimaatdoelen te halen.
Het kabinet kondigde woensdag een uitgebreid maatregelenpakket aan, dat in totaal 28 miljard euro gaat kosten en waarmee het de klimaatdoelen voor 2030 denkt te gaan halen. Zo wil het kabinet de aanschaf van een tweedehands elektrische auto goedkoper maken door subsidies. Maar tegelijkertijd wordt de aanschafbelasting (bpm) van nieuwe auto’s ongeveer 200 euro duurder.
„Dit wordt gepresenteerd als een klimaatmaatregel, maar de sector vreest dat het er vooral toe zal leiden dat consumenten minder snel een nieuwe auto kopen. Met juist negatieve consequenties voor de verduurzaming van het wagenpark”, zegt BOVAG in een reactie. „Bovendien zorgt het ervoor dat het Rijk in de toekomst extra afhankelijk wordt van een omstreden belasting die we juist nu goed kunnen afschaffen. Immers, de bpm wordt geheven op basis van CO2-uitstoot en die is bij elektrische auto’s nul.”
De duurzame energiesector is wel blij met de nieuwe plannen van het kabinet, al hadden de voorstellen in de ogen van de branche nog verder kunnen gaan. „Het kabinet neemt veel goede extra klimaatmaatregelen. Die zijn zeer welkom,” zegt Marc Londo, directeur bij de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). „Tegelijk is het kabinet nog terughoudend bij verplichtingen voor koopwoningen en zakelijke auto’s. Ook in deze sectoren zou de combinatie van normering en subsidies heel effectief zijn.”
De technieksector laat weten de ambities van het kabinet te ondersteunen, maar om alles uit te voeren zouden bijvoorbeeld installatiebedrijven nog wel veel extra personeel nodig hebben. „Er is veel installatiecapaciteit nodig: bijvoorbeeld voor grote zon- en windparken en voor de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur voor elektrisch rijden. Dat betekent ook: harde keuzes maken. Want zonder voldoende technici gaat het niet lukken”, zegt voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland.