Aandacht voor advertentie-inkomsten bij Facebook-moeder Meta
Bij de kwartaalcijfers van Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, op woensdag gaat de aandacht uit naar de advertentie-inkomsten. Analisten vrezen tegenvallende cijfers en houden rekening met een flinke winstdaling voor het bedrijf van topman Mark Zuckerberg. Dat bij Meta niet alles vlekkeloos verloopt werd vorige maand namelijk al duidelijk toen het bedrijf opnieuw een groot banenverlies aankondigde.
Meta meldde in maart nog eens 10.000 extra banen te schrappen om kosten te besparen. In november had het bedrijf al gezegd dat er 11.000 arbeidsplaatsen gingen verdwijnen. Daarbij heeft Meta in korte tijd eigenlijk een streep gezet door bijna een kwart van de werkgelegenheid bij het bedrijf.
„De verwachtingen zijn erg laag”, zei een analist van de firma D.A. Davidson onlangs tegen Yahoo Finance. „Als ze mensen ontslaan, vooral laat in het kwartaal, suggereert dat dat de macro-economische uitdagingen moeilijker worden.” Hij wees ook op de recente onrust op de financiële markten door zorgen over de bankensector en ontslagen bij bedrijven als Roku en Pinterest. Dat alles lijkt volgens hem te wijzen op een stap terug voor de digitale reclamemarkt.
Kenners zullen bij Meta ook alert zijn op mogelijke aankondigingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) of andere nieuwe projecten. In maart werd al bekend dat Meta ook werkt aan een eigen Twitter-rivaal. Volgens de onderneming gaat het om een „sociaal netwerk voor het delen van tekstupdates”. Mogelijk dat hierover binnenkort meer naar buiten komt.