Activisten kapen vergadering Ahold Delhaize met dezelfde vraag
Activisten hebben de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize aangegrepen om het bedrijf achter Albert Heijn, bol.com en Etos aan de tand te voelen over het klimaatbeleid. Topman Frans Muller kreeg zeker twintig keer dezelfde vraag of hij zich wil inzetten om de uitstoot van broeikasgassen binnen zeven jaar met 45 procent omlaag te krijgen ten opzichte van 2019. De irritaties liepen duidelijk op bij president-commissaris Peter Agnefjäll, die de bijeenkomst leidde en uiteindelijk sprekers afkapte van wie hij vermoedde dat ze met dezelfde vraag zouden komen.
Milieudefensie ziet de doelstelling van 45 procent als noodzakelijk om de klimaatafspraken van Parijs te halen. Maar keer op keer antwoordde Muller dat hij 37 procent ten opzichte van 2020 voorlopig genoeg vindt. Daarbij schermde hij met een onafhankelijke keuring door het Science Based Targets Initiative (SBTi), die zou aantonen dat deze doelstelling in lijn is met het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 graad.
Maar Milieudefensie kreeg nooit een uitgesproken ja of nee als antwoord. Dat zou mogelijk bruikbaar zijn voor een rechtszaak, vergelijkbaar met de gewonnen klimaatzaak tegen Shell. De organisatie is niet onder de indruk van de geloofsbrieven die SBTi afgeeft, omdat die organisatie geen bindende eisen stelt aan de uitstoot van de duizenden leveranciers van de supermarkten. Die zogeheten Scope 3-emissies maken juist het grootste deel uit van alle broeikasgassen waarvoor Milieudefensie Ahold Delhaize verantwoordelijk houdt.
Muller erkende dat SBTi niet perfect is, maar zei wel te verwachten dat dit initiatief zich zal verder zal ontwikkelen. Later riep hij de kritische aandeelhouders op de toekomstige doelstellingen van Ahold Delhaize goed te volgen. „Wij staan dichter bij elkaar dan u misschien denkt.”
Sommige activisten werden ook emotioneel. „Heeft er ook maar iemand bij Ahold Delhaize een menselijk hart?”, vroeg Raki Ap van Free West Papua, verwijzend naar ontbossing in Indonesië en Brazilië en de gevolgen voor plaatselijke bewoners. De directie van Ahold Delhaize verwees meerdere keren naar de eigen inspanningen om zo min mogelijk grondstoffen uit tropisch regenwoud te halen. Een medewerker van een distributiecentrum van Albert Heijn riep geagiteerd naar Muller „waarom doen we niet alles wat mogelijk is?”
André Jorna van beleggersclub VEB vond al het activisme maar niets. „Wij zijn heel tevreden met Ahold Delhaize, maar sommigen hier doen alsof jullie een stel bullebakken zijn. Wij onderschrijven dat niet en denken dat Ahold Delhaize voorloopt op menig beursgenoteerde onderneming”, zei hij. „Ook wij zijn bezorgd om klimaatverandering, maar om de transitie te kunnen maken moet je winst maken en dat lijkt nu bijna een vies woord te zijn.”