Ook eigenaar Douwe Egberts voert omzet op met prijsverhogingen
Ook JDE Peet’s, het moederbedrijf van koffiemerk Douwe Egberts en de thee van Pickwick, heeft de omzet vorig jaar alleen met prijsverhogingen weten op te voeren. Tegelijkertijd gaf het concern meer uit aan marketing en vernieuwing van producten, wat zijn weerslag had op de winst.
Het aan de beurs in Amsterdam genoteerde bedrijf verhoogde de omzet met ruim 16 procent tot bijna 8,2 miljard euro. Daarbij stegen de prijzen voor koffie en thee met ruim 14 procent in vergelijking met 2021, terwijl de hoeveelheid verkochte producten met bijna 13 procent daalde. De omzet viel ook extra hoog uit door de gunstige wisselkoersen voor JDE Peet’s.
JDE Peet’s laat daarmee dezelfde ontwikkeling zien als andere fabrikanten van consumentenproducten, zoals het van KitKat en Maggi bekende concern Nestlé en Dove- en Magnum-moeder Unilever. Ook zij zagen de volumes dalen, terwijl de omzet steeg doordat ze hogere kosten voor bijvoorbeeld grondstoffen en vervoer doorberekenden aan de klant.
JDE Peet’s was tegelijk een tiende meer kwijt aan algemene kosten dan een jaar eerder. Dat kwam vooral door hogere uitgaven aan marketing en de ontwikkeling van nieuwe producten. De aangepaste winst voor aftrek van belastingen en rentebetalingen daalde daardoor met net geen 6 procent tot 1,3 miljard euro. De nettowinst daalde slechts licht tot 761 miljoen euro dankzij gunstigere rentes op leningen.