ING-storing was gevolg van miscommunicatie interne systemen
De storing op 1 februari bij ING die het zeker dertien uur lang onmogelijk maakte om online te bankieren, was het gevolg van interne systemen die niet meer goed met elkaar communiceerden. Dat meldt de bank na een analyse van de storing.
Een bijkomend probleem was dat gegevens van 5 miljoen ING-klanten uit Nederland verplaatst waren naar nieuwe systemen voor de mobiele app van de bank. Dat zou voor veranderingen in het interne netwerkverkeer hebben geleid, waardoor een bepaald deel van het netwerk anders belast werd en kuren vertoonde. Uiteindelijk werd de ING-app offline gehaald om oplossingen door te voeren.
„Deze lange onbeschikbaarheid had nooit mogen gebeuren. Klanten moeten kunnen rekenen op een goed functionerende dienstverlening”, zegt een woordvoerster van ING over de problemen.
De woordvoerster kan niet zeggen hoeveel klanten uiteindelijk last hebben gehad van de storing.”Als klanten van mening zijn dat zij schade hebben ondervonden, kunnen ze contact met ons opnemen. Daarvoor zijn reguliere klachtenformulieren, zoals bij iedere storing.” ING maakt niet bekend hoeveel klachten zijn binnengekomen na de storing van begin februari.