Binnenlandreizen

Inflatie houdt vakantieganger deze zomer niet thuis

Fors hogere prijzen lijken mensen er niet van te weerhouden om op vakantie te gaan. Christelijke campings en vakantieparken vragen soms flink meer voor een kampeerplaats of huisje, maar zien dat de boekingen lopen „als een trein”.

4 February 2023 17:39Gewijzigd op 4 February 2023 19:03
Christelijke aanbieders van vakanties voeren soms een flinke prijsstijging door, maar zien toch een stormloop aan boekingen. beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen
Christelijke aanbieders van vakanties voeren soms een flinke prijsstijging door, maar zien toch een stormloop aan boekingen. beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen

„Volgens mij is het bijna nog nooit zo hard gegaan”, zegt Pieter de Visser van camping Schoolzicht in Aagtekerke. „Plaatsen voor de piek in het hoogseizoen zijn wel zo’n beetje op. Dat is echt vroeg voor januari.” En dat terwijl de prijzen zijn verhoogd: zo’n 6 à 7 procent – normaal gesproken 2 of 3 procent. „Van tevoren vroeg ik mij wel af: hoe zal dat gaan? Maar ik heb geen reactie op de stijgende kosten gekregen. Blijkbaar denkt iedereen: álles wordt duurder, dus ook de vakantie.”

Ook Kees van de Merwe van camping De Verborgen Hoek in het Friese Harich merkt niet dat mensen in deze dure tijden vaker thuisblijven. Integendeel: in december en januari kwam 20 procent meer boekingen binnen ten opzichte van vorig jaar. „Het is koffiedik kijken, maar misschien kiezen mensen juist voor een vakantie in Nederland omdát ze willen bezuinigen.”

Sommige vakantiegangers boeken nu één week in plaats van twee, zegt Sietse Hakkers, eigenaar van De Kleine Belties in Hardenberg. „Mensen laten hun vakantie niet zo snel helemaal schieten.” Ook hij rekende de inflatie door, wat neerkomt op een stijging van 8 tot 10 procent voor een onderkomen op het vakantiepark. „Dat is minder dan de 12,5 procent die brancheorganisatie Hiswa-Recron adviseerde.”

Van de Merwe deed er 10 procent bovenop, maar verhoogde de afgelopen drie jaar zijn prijzen niet. „Dat was nu noodzakelijk vanwege de hogere energiekosten.”

De prijzen voor een plek op bungalowpark Hoge Hexel liggen gemiddeld 15 procent hoger dan vorig jaar. Bij de populairste bungalows in de meest gewilde vakantieweken kan dat oplopen tot 30 procent, zeggen Gerri van Gerner en Marloes Reuvers. „Wij baseren de prijs op vraag en aanbod. Als we over zes weken het boekingsgedrag zien haperen, kan de prijs juist weer 10 procent lager worden. We hebben nog steeds aanbod voor elke portemonnee.”

De boekingen voor de zomermaanden lopen goed op Hoge Hexel. Volgens de dames besparen mensen eerder op een korte vakantie in het voorjaar.

Buitenland

Ook voor een vakantie in het buitenland zeggen christelijke aanbieders niet te zien dat mensen de hand op de knip houden. „Wij merken helemaal niets van koopkrachtverlies”, zegt Martien van der Zwan van reisorganisatie Vakanz. „Sterker nog: het duurste aanbod was bij ons als eerste weg. Daar heb ik me over verbaasd.”

Wie bij Vakanz boekt, is volgens hem doorgaans „enkele tientjes” –zo’n 2 à 3 procent– meer kwijt dan vorig jaar. Bij het duurdere segment kwam er 5 tot 10 procent bij. „Daar horen we nagenoeg niets over. Iedereen weet: de boodschappen zijn duurder, dus de vakantie is ook duurder.”

In de drukste zomerweken zitten de accommodaties op het vakantiepark van Beter-Uit in het Franse La Draille al volgeboekt. „Mensen hebben wel weer zin om na de coronajaren lekker op vakantie te gaan”, denkt beheerder Aart van Noord. Ook hij voerde een prijsstijging door, maar cijfers wil hij niet noemen.

Het Beter-Uit-vakantiepark in Walsdorf gooide zo’n 4 à 5 procent bovenop de prijs van vorig jaar. De bedragen op de menukaart in het restaurant stegen zelfs met 20 procent. „Ik krijg wel opmerkingen dat we duurder zijn geworden”, vertelt Jeroen Sturrus, beheerder van het Luxemburgse park. „Niet iedereen vindt dat leuk, maar in hun eigen leven weten mensen ook dat ze meer betalen aan benzine, boodschappen, gas en elektra.” Sommige vakantiegangers kiezen volgens hem voor een korter verblijf.

De kosten lopen volgens Sturrus behalve door de energieprijzen ook op door de gestegen lonen. Zo kregen schoonmakers er het afgelopen jaar 3 procent bij als gevolg van de inflatie. „Dan moet je de prijzen dit jaar bijstellen, want die kosten kun je niet meer verhalen op de gasten van afgelopen seizoen.”

Desalniettemin telde Walsdorf dubbel zoveel boekingen in januari ten opzichte van vorig jaar. „Kamperen is het betaalde alternatief voor een vliegreis. En als iedereen gaat kamperen, moet je er vroeg bij zijn”, is de verklaring van Sturrus.

Meer over
Reizen

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer