Buitenland

Extinction Rebellion kaapt reclameposters autofabrikanten

Klimaatbeweging Extinction Rebellion heeft samen met actievoerders van Subvertisers International en Brandalism meer dan vierhonderd reclameborden en posters in bushokjes gekaapt in Brussel, Parijs, Londen, Berlijn en andere Europese steden, meldt Extinction Rebellion in een persbericht. Daarmee wil de groep „de valse reclame en het agressief lobbyen door Toyota en BMW” aan de kaak stellen.

ANP
16 January 2023 03:37

De actie valt samen met het Autosalon in Brussel, dat plaatsvindt van 14 tot 22 januari. Beide merken worden vertegenwoordigd op de beurs. „Ondanks ambitieuze marketingcampagnes om hun elektrische voertuigen te promoten, zijn de twee fabrikanten nog steeds grotendeels toegewijd aan de productie van voertuigen met verbrandingsmotor”, zegt Extinction Rebellion.

De gekaapte reclameborden tonen „vervuilende modellen van Toyota en BMW, zoals de Toyota Land Cruiser en de BMW X5 en X7 SUV”. Op een van de posters is „Add Driving Pleasure”, een slogan van BMW, vervangen door „Add Climate Breakdown”. Onduidelijk is of ook in Nederland reclameborden zijn overgenomen.

De Britse tak van Extinction Rebellion kondigde eerder deze maand aan voorlopig te stoppen met acties die overlast veroorzaken voor het publiek. De klimaatbeweging staat bekend om zijn opvallende acties, bijvoorbeeld wegblokkades, maar stopt nu om meer steun te vergaren in de strijd tegen klimaatverandering.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer