Binnenland

Netelenbos laat loon NS-top ongemoeid

Minister Netelenbos (Verkeer) is niet van plan de directie van de Nederlandse Spoorwegen te korten op het inkomen als de prestaties van het bedrijf onder de maat blijven.

ANP
9 November 2001 08:00Gewijzigd op 13 November 2020 23:15

Dat zei ze donderdag in de Tweede Kamer bij de begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat. PvdA en CDA vinden dat de NS-top wanprestaties in de portemonnee moet voelen.

Zo’n ingreep is ongepast, aldus Netelenbos. „Onder normale condities had het misschien gekund, maar nu niet.” De bewindsvrouw vindt dat het bedrijf in alle rust de tijd moet krijgen om de interne problemen op te lossen.

Volgens haar maken onder meer de personeelscollectieven en oude communistische denkbeelden in het bedrijf het werken van de NS-top al moelijk genoeg. Extra druk vanuit het ministerie is ongewenst. Wel behoudt Netelenbos zich het recht voor de directie te vervangen bij aanhoudend falen. Dat had ze eerder al aangekondigd.

Ook maakte ze bekend dat er geen speciale zweefbaan- of treinverbinding tussen de grote steden in de Randstad komt. Netelenbos ziet meer in moderner gebruik van het bestaande spoor, door er snelle stoptreinen, metro’s of andere geavanceerde vervoersmiddelen over te laten razen. De bewindsvrouw gelooft echter niet meer in dit paarse plan. Mensen zijn immers lang bezig om het dichtstbijzijnde station te bereiken. „En dan pakken ze toch gewoon de auto.”

Geduld
Netelenbos vroeg de Kamer geduld op te brengen als het gaat om de strijd tegen de files en verbetering van het openbaar vervoer. VVD, CDA, D66 en GroenLinks betoogden woensdag dat daarvan weinig terecht is gekomen. Volgens Netelenbos komt het allemaal wel goed. „Maar mijn tragiek is dat tussen het maken van een plan en de realisatie gemiddeld zeven jaar tijd zit vanwege allerlei tijdrovende procedures”, aldus de minister.

Netelenbos wil automobilisten niet uit hun voertuig jagen. Met dat beleid van haar voorgangers heeft ze gebroken. Iedereen staat vrij te kiezen voor eigen auto of openbaar vervoer. Maar aan die keus hangt een prijskaartje. Wie veel autokilometers maakt, zal dat middels de kilometerheffing merken in de portemonnee.

Netelenbos waarschuwde dat het nog een hele toer zal worden de steun voor de kilometerheffing in stand te houden. Daarom riep ze Tweede Kamer op in eerste instantie in te stemmen met een eenvoudige heffing en pas later te beginnen met differentiaties naar tijd en plaats.

Kleine overtreding
Een voorstel van VVD en CDA om automobilisten voor kleine snelheidsovertredingen niet langer een geldboete te geven, kon niet op sympathie rekenen van de minister. De liberalen en christen-democraten willen dat de politie zich concentreert op de ’echte hardrijders’, die vaak in de fout gaan. Bestuurders die kleine overtredingen begaan, zouden volgens die fracties pas na meerdere waarschuwingen beboet moeten worden of slechts een lage boete moeten krijgen.

Netelenbos memoreerde dat bij overtredingen al rekening wordt gehouden met een foutmarge van 3 kilometer beneden de 100 kilometer en van 3 procent boven 100 kilometer. Ook verwijst ze naar onderzoek waaruit blijkt dat 80 procent van de Nederlanders het huidige boetesysteem steunt. „De weggebruiker moet zich aan de norm houden”, aldus de minister.

Handmatig telefoneren
Ze kondigde verder aan dat het verbod op handmatig telefoneren achter het stuur later wordt ingevoerd dan eind dit jaar, zoals de bedoeling was. Als het kabinet akkoord gaat met de maatregel, zal in februari 2002 een voorlichtingscampagne beginnen en vervolgens zal het verbod van kracht worden.

Ze kondigde verder aan dat de maximumsnelheid voor bussen niet omhoog gaat van 80 naar 100 kilometer per uur. Het kabinet vindt dat dit te veel extra milieuvervuiling oplevert. Werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) had voor verhoging gepleit en ook Netelenbos was aanvankelijk enthousiast.

Netelenbos ging akkoord met een impuls van 300 miljoen gulden voor Oost- en Zuid-Nederland. Dat geld is over nu het rekeningrijden niet doorgaat. Alleen de VVD ziet weinig in dat plan omdat het bedrag naar de aanleg van wegen in de Randstad zou gaan. De 300 miljoen wordt verdeeld over de regio’s, die eenzelfde bedrag als ze krijgen ook zelf moeten storten in een fonds voor de aanpak van knelpunten in de infrastructuur.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer