SHO: Kosten actie onder de 5 procent
De kosten die de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) zelf moeten maken voor de inzamelactie voor de slachtoffers van de zeebeving in Azië, zijn zeer laag.
Dit komt omdat er veel van buitenaf gesponsord wordt, vertelde een woordvoerster vrijdag. Zo hoeven de hulporganisaties bijvoorbeeld de kosten voor de telefoonlijnen die voor de televisieactie zijn gebruikt niet te betalen.
Het bedrag dat de SHO kwijt zijn aan fondsenwerving blijft naar verwachting ruim beneden de 5 procent. Dat is ruim binnen de norm van 25 procent, die het Centraal Bureau voor Fondsenwerving heeft gesteld.
Donateurs hoeven ook niet bang te zijn dat er in de rampgebieden zelf „nog iets aan de strijkstok blijft hangen”, aldus de woordvoerster. Veel hulporganisaties hebben in de getroffen landen een eigen kantoor. Anderen werken al jaren met dezelfde lokale partnerorganisatie, die hun „betrouwbaarheid ruimschoots hebben bewezen.”