Dr. P. de Vries: Theologische klassieker ”God leren kennen” van Packer stimuleert meditatie
„Biddend overdenken wat de Schrift over God zegt, zodat dit je brengt tot lofprijzen.” Dat is volgens dr. P. de Vries het doel van het boek ”God leren kennen”.
Dit najaar verscheen bij uitgeverij Novapres een hertaling van het bekendste boek van de invloedrijke Brits-Canadese theoloog J.I. Packer. De eerste druk van ”God leren kennen” verscheen in 1973. Sindsdien werden er meer dan een miljoen exemplaren van verkocht. Packer overleed in 2019.
Dr. De Vries schreef het voorwoord in de hertaling. „”God leren kennen” maakt ons duidelijk dat het echte verstaan van God niet iets is van een omstander, laat staan buitenstaander. Het is een kennen uit ervaring, op een bevindelijke manier. Zo wordt kennis over God verbonden met het kennen van God.”
Waarom is er een hertaling verschenen?
„Het boek is wat ouder en inmiddels een klassieker. Het richt zich op zaken die in de goede zin van het woord tijdloos zijn. Het gaat over wie God Zelf is en wat Zijn deugden zijn; en wie God is voor de zondaar die door Christus tot Hem nadert.”
Voor het eerst verschijnt nu een studiehandleiding bij het boek. In hoeverre is daar behoefte aan?
„De verschijning van een studiehandleiding bestond al bij de Engelse versie, maar het was een keuze van de uitgever om bij deze hertaling de handleiding nu ook in het Nederlands uit te geven. De praktijk leert dat zowel ouderen als jongeren het boek gebruiken voor een thematische Bijbelstudie. De studiehandleiding helpt om het boek grondiger te verwerken.”
U benadrukt in uw voorwoord het belang van een bevindelijk kennen, iets waar volgens u Packer ook op doelt. Waarom is dat zo belangrijk?
„Bevindelijke omgang met God is dagelijks nodig; stilstand hierin is achteruitgang. Veel prediking, ook in wat wij de reformatorische gezindte noemen, is niet zo krachtig als die van de puriteinen. Dat de prediking helder is en naar voren brengt dat de eeuwigheid ermee gemoeid is, is van groot belang. Wie niet persoonlijk weet dat hij eerst blind was en nu ziet, kan hooguit over bevinding spreken als een blinde over kleuren. Trouwens, ook als wij door genade op Christus mogen zien, moeten we beseffen dat wij leerling moeten blijven.”
U noemt in uw voorwoord dat Gods liefde in deze tijd uit Bijbelse verbanden wordt gerukt. Kunt u dit toelichten?
„Vaak wordt de indruk gewekt dat Gods liefde betekent dat God ons aanvaardt zoals wij zijn. Geestelijk gezien is dat juist niet het geval. God doet dat niet, omdat wij Zijn beeld niet meer dragen. Het wonder van Gods liefde is dat Hij Zijn Zoon zond tot verzoening van de zonde. Dan gaan we –als het in dit leven nog ten dele– aan Gods bedoelingen beantwoorden.”
De inmiddels overleden ds. Hans Eschbach, voorheen directeur van het Evangelisch Werkverband, werkte aan de hertaling. In hoeverre wordt het boek breder gedragen dan door de reformatorische achterban?
„Het is verblijdend wanneer een Bijbels geluid breed weerklank vindt. Ik ben er diep van overtuigd dat de gereformeerde belijdenis van verzoening en van wedergeboorte de diepste vertolking is van het Bijbelse getuigenis. Wie echt het Evangelie en ook de gereformeerde belijdenis verstaat, wil dat met iedereen delen. Als wij het Bijbelse getuigenis voor onszelf claimen, dan is het einde van ons bestaansrecht dichterbij dan wij zelf denken.”
Dr. P. de Vries over de hertaling van het boek ”God leren kennen” van J.I. Packer