Snellere intercity rijdt pas volgend jaar voor het eerst
De snellere intercitytrein ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) gaat pas volgend jaar voor het eerst rijden, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer. Het was de bedoeling dat de trein dit jaar op het traject Amsterdam-Breda zou gaan rijden, maar dat gaat niet lukken.
De vertraging komt onder meer door software-updates en leveringsproblemen door corona en de oorlog in Oekraïne. Pas in het tweede kwartaal van volgend jaar komt de snellere intercity, die tot 200 kilometer per uur kan rijden, voor het eerst op het Nederlandse spoor.
Heijnen betreurt de vertraging, schrijft ze. Ze wil extern laten onderzoeken of de nieuwe planning van de NS wel haalbaar is.
Reizigersorganisatie Rover vindt het „uitermate teleurstellend dat de reiziger nu nog langer op de snelle treinen moet wachten”, aldus een woordvoerster. „Zeker omdat de treinen op zich al lang in Nederland zijn”, voegt zij toe. Afgelopen juli liet de NS publiek kennis maken met de nieuwe versie van de intercity, ontwikkeld door de Franse fabrikant Alstom. Toen kwamen zo’n 3500 treinfans naar Rotterdam Centraal om de trein te bekijken.