Verhuurder verdient niet veel via snappcar.nl

Ervaringen
Ford Fiesta via snappcar.nl. Foto RD RD

Ook al wordt er amper met een auto gereden, hij kost toch geld. Voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving bijvoorbeeld. Wie daar wat van wil terugverdienen, kan zijn auto verhuren via organisaties zoals SnappCar of MyWheels.

Dat je daar geen gouden bergen van moet verwachten, blijkt als ik een zaterdag een auto huur via snappcar.nl. Er staan verschillende wagens van particulieren in de buurt. Ik kies gewoon de goedkoopste: een Ford Fiesta uit 2001. De auto staat een paar straten verderop, hij kan lopend opgehaald worden.

De kosten zijn 25 euro, met 150 vrije kilometers. SnappCar krijgt 5,00 euro plus 2,50 euro transactiekosten. Daarnaast rekent de organisatie 5,00 euro voor de verzekering. Voor de 12,50 euro die de verhuurster overhoudt, moet ze via mailcontact afspreken wanneer de auto wordt opgehaald en gebracht, uitleg geven over hoe de auto werkt, na afloop het voertuig controleren en de administratie afhandelen.

De eigenaar zou de huurprijs kunnen verhogen, maar ze heeft de indruk dat haar auto dan nog minder wordt gekozen op snappcar.nl. „Ik heb de Ford bijna een jaar op de site staan, maar hij is slechts vijf keer gehuurd. Misschien moet ik hem verkopen en zelf een auto huren als ik er een nodig heb.”

Ondertussen is een huurder via snappcar.nl relatief goedkoop uit. Voor een hele zaterdag Fiesta rijden betaalt hij 25 euro. Van de 225 kilometer zijn er 150 vrij. Voor de overige 75 kilometer hoeft slechts 0,05 cent per kilometer betaald te worden. Met nog eens 1,50 euro transactiekosten voor de extra kilometers komt dat in totaal op ruim 30 euro, exclusief brandstof. De huurder moet dan wel genoegen nemen met een oudere auto die in dit geval voor wat langere mensen niet zo comfortabel zit.

Flexibel is het systeem wel. De Fiesta kan de avond ervoor al worden opgehaald. Terugbrengen kan op elk gewenst tijdstip. Bij een autoverhuurbedrijf ben je gebonden aan de openingstijden.

Zo’n bedrijf kan ook geen genoegen nemen met 12,50 euro per dag. Zo kost de huur van een Volkswagen Up via het Barneveldse deelautoproject Stapp.in 78,75 euro per dag (zie rd.nl/deelauto). Voor zo’n hele dag is het goedkoper om rechtstreeks bij een autoverhuurbedrijf aan te kloppen. Bij garage Brandsen –waar Stapp.in een onderdeel van is– kun je bijvoorbeeld een nieuwe Citroën C1 huren voor 32 euro. De eerste 100 kilometer zijn gratis, daarna kosten ze 18 eurocent per stuk. De brandstof is er niet bij inbegrepen. Voor het ritje van 225 kilometer zou ik bij Brandsen 54,50 euro kwijt geweest zijn.

Stapp.in is volgens projectleider Johanna Emst meer bedoeld voor mensen die regelmatig voor bijvoorbeeld een uurtje een auto nodig hebben.