Order voor bouw politiewagens geeft VDL Venlo ruimte voor groei

De nieuwe politieauto, van het merk Mercedes. beeld VDL Groep

De omvangrijke opdracht om honderden Mercedessen om te bouwen tot politieauto, komt bij VDL Bus Venlo als geroepen. Vooral de afdeling speciale voertuigen vaart er wel bij.

Strategisch gezien is het een mooie klus, beaamt directeur Mark Francot van VDL Bus Venlo. Dinsdag tekende Mercedes-Benz de order voor de ombouw van de politieauto’s. VDL Bus is onderdeel van de VDL Groep in Eindhoven en is juist bezig met de doorontwikkeling van de afdeling speciale voertuigen.

Wat is dat voor afdeling?

„We maken daar vooral voertuigen voor hulpdiensten. Zo hebben we afgelopen jaar auto’s gemaakt voor de Explosieven Opruimingsdienst Defensie en verschillende commandowagens, ook voor Defensie. Daarnaast bouwen we voor de Brandweer en de medische wereld allerlei voertuigen om.”

En nu dus 1250 auto’s voor de landelijke politie.

„Niet helemaal. Wij doen 70 procent van dit aantal. Niet in opdracht van de politie: de order komt rechtstreeks van Mercedes-Benz. Wij bouwen 875 stuks om. De andere 375 doet Abiom in Wijchen. Dat is een leverancier van elektronische componenten, licht en geluid. Zij leveren alle elektronica voor de nieuwe politieauto’s, wij leveren de hardware.”

Welke aanpassingen gaat u doen aan de auto’s?

„We plaatsen een zwaailicht, sirene, bestickering en passen de kofferbak aan zodat agenten hun uitrusting kwijt kunnen. In andere voertuigen verlengen we ook de gordelhouder, om agenten de nodige ruimte te geven voor hun holster. In deze Mercedes B-klasse halen we eveneens een deel van de middenconsole weg. Daarvoor in de plaats komt communicatieapparatuur van de politie, binnen reikafstand.”

Gaat u de motor ook nog opvoeren?

„Dat is niet onze expertise. Of dat alsnog gaat gebeuren als we ze geleverd hebben, weet ik niet. Hetzelfde geldt voor bepantsering. Die is weliswaar in lichte mate aanwezig, maar details kan ik niet geven.”

Wat doet zo’n grote order met uw bedrijf?

„Het geeft ons de mogelijkheid om de afdeling speciale voertuigen verder uit te bouwen. Op termijn willen we van 80 naar 95 werknemers. Als deze klus goed gaat, mogen we gezamenlijk met Abiom meer voertuigen ombouwen tot een totaal van 2300 wagens. Dat zorgt voor continuïteit.”