„Nieuw voorstel digitaks in de maak”

Een betoger met een masker van Facebook-topman Mark Zuckerberg staat bij Portcullis House, waar het Britse parlement samenkomt. De man toont daarmee zijn ongenoegen over het feit dat Zuckerberg niet is komen opdagen voor de hoorzitting over fake news in Londen. Op die zitting waren politieke vertegenwoordigers van negen landen aanwezig. Ze stelden kritische vragen over nepnieuws en desinformatie via het sociale netwerk Facebook. beeld AFP

Frankrijk en Duitsland zien vooralsnog af van de invoering van een brede belasting voor internetbedrijven. Zij komen naar verluidt op dinsdag met een voorstel voor een beperkte heffing op reclameverkoop. Dat schrijft zakenkrant Financial Times.

Parijs en Berlijn stellen in het ontwerpplan een belasting voor van 3 procent die wordt gegenereerd op digitale advertentieverkoop. Dat gaat minder ver dan het plan waarbij ook dataverkoop en de activiteiten van onlineplatformen zouden worden belast.

Volgens de krant zouden door het nieuwe voorstel techgiganten als Facebook en Google door de verkoop van advertenties geraakt worden door de heffing. Andere bedrijven, als retailer Amazon, zouden wat meer buiten schot blijven. Het Frans-Duitse compromis zou volgens de Financial Times in 2021 in werking moeten treden.