Baggeraars willen scheepsbouwer IHC uit Chinese handen houden

Tewaterlating van de Spartacus, ’s werelds grootste zelfvarende cutterzuiger, eind 2018 bij IHC in Krimpen aan den IJssel. IHC is specialist in de bouw van baggerschepen. beeld Royal IHC

Een combinatie van investeringsmaatschappij HAL (grootaandeelhouder van Boskalis), baggerconcern Van Oord en de Belgische baggeraar DEME probeert scheepsbouwer Royal IHC uit Kinderdijk over te nemen of diens kapitaal te versterken.

De baggeraars willen voorkomen dat specialistische kennis en technologie van IHC in handen komt van een Chinees bedrijf. Dat zou IHC willen overnemen en zo zelf geavanceerde baggerschepen kunnen gaan bouwen. IHC is wereldmarktleider in deze sector.

Diverse bronnen hebben dat bevestigd tegenover Het Financieele Dagblad en de Belgische zakenkrant De Tijd. Over vier tot vijf weken zou er uitsluitsel moeten zijn over een eventuele overname door het consortium, schreven de twee kranten vrijdag.

IHC maakt een moeilijke periode door en zei vorig jaar juli op zoek te moeten naar kapitaalversterking. Over 2018 leed het concern een verlies van 80 miljoen euro bij een omzet van 942 miljoen. In de eerste helft van 2019 werden eveneens rode cijfers geschreven.

Miljardair Cees de Bruin heeft twee derde van de aandelen IHC in handen. Andere aandeelhouders zijn investeerder Rabo Capital en het management en personeel.

Vorige zomer waarschuwde topman Roel de Graaf van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology in het Reformatorisch Dagblad dat China binnen zes jaar de Europese scheepsbouw de doodsteek kan geven, tenzij de Europese Unie ingrijpt.