Amazon experimenteert met 30-urige werkweek

beeld AFP, Emmanuel Dunand

Technische teams van de Amerikaanse webwinkel Amazon, inclusief de managers, gaan over op een 30-urige werkweek. Doel is een gezondere verhouding tussen werk- en privéleven te bevorderen.

Amazon neemt het clichébeeld van techwerkers die non-stop achter hun computer zitten op de schop. Een aantal technische teams van het onlinewarenhuis uit Seattle gaat over op een 30-urige werkweek, en ook de managers van die teams gaan minder werken.

Dit is iets anders dan werknemers die er zelf voor kiezen om parttime te werken: met het experiment wil Amazon kijken of de werk-privébalans voor techwerkers verbeterd kan worden. De teams werken van maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 14.00 uur, de rest van de uren mogen ze zelf invullen. Ze houden alle secundaire arbeids­voorwaarden, maar krijgen 75 procent van het fulltimesalaris.

Voltijdse werknemers in de VS werken gemiddeld 47 uur per week, volgens een peiling die vorig jaar verscheen. Voor mensen die bij start-ups in dienst zijn, gaat het doorgaans om minstens 55 uur per week.

Gratis catering

Grote techbedrijven in Silicon Valley als Google en Facebook hebben de werkomgeving hierop ingericht. Op de campussen van die bedrijven is de hele dag gratis catering aanwezig, zijn ruimtes ingericht waar mensen midden op de dag een dutje kunnen doen en zijn sportscholen en zelfs professionele (gratis) massage­salons te vinden. Alles om het werknemers gemakkelijk te maken om zo lang mogelijk door te werken.

Er is steeds meer kritiek op de verwachting dat werknemers zulke lange dagen maken. Verhalen over werknemers die op kantoor in plaats van thuis slapen, zijn verre van ongewoon. En de werkdruk leidt ertoe dat vrouwen vaker afhaken als ze kinderen krijgen. Terwijl de techsector toch al kampt met een chronisch gebrek aan vrouwelijke werknemers.

Volgens Amazon is de 30-urige werkweek daar mogelijk een antwoord op. „We hebben dit experiment bedacht met ons diverse personeelsbestand in het achterhoofd en de realisatie dat het traditionele fulltimerooster misschien een dwangbuis­model voor iedereen is”, schreef het bedrijf in een verklaring.

Boze tongen beweren dat Amazon een ander motief heeft voor het experiment. Vorig jaar verscheen in The New York Times een vernietigend artikel over de werkdruk bij het online­warenhuis. Werknemers zouden midden in de nacht een e-mail krijgen, gevolgd door een sms’je met de vraag waarom ze nog niet geantwoord hadden. Kritiek achter elkaars rug om zou gestimuleerd worden.

Negatieve reputatie

Amazon sprak de aantijgingen tegen, maar kreeg een negatieve reputatie op de toch al zeer competitieve markt voor techwerkers. Het stelde vorig jaar een ruim­hartig ouderschapsverlofbeleid in en komt nu met deze verkorte werkweek om zich te onderscheiden van andere werkgevers. Andere bedrijven, waaronder Netflix, bieden ongelimiteerde vakantiedagen aan.