Hendrik is een geboren Urker, student bedrijfskunde aan Hogeschool Windesheim in Zwolle en lid van de christelijke gereformeerde Ichthuskerk.

Hoe komt iemand met zo’n achtergrond uit bij de PVV?

„Je merkt dat de islamisering in Nederland de laatste tien jaar toeneemt. Een klein groepje moslims eist veel ruimte op. De linkse elite werkt eraan mee. Die klaagt ook over het slavernijverleden en Zwarte Piet. Als jonge kerel loop ik daartegen aan.”

In Urk is de islam ook in opmars?

„Gelukkig nog niet; zo’n 97 procent van de inwoners is kerkelijk. Het probleem is dat veel christenen de Bijbel selectief lezen. Maar de Bijbel brengt ook een andere boodschap dan naastenliefde. In 2 Johannes 1 staat bijvoorbeeld dat je mensen die een andere leer brengen niet moet ontvangen. Urkers moeten zich daar meer bewust van zijn. Wij moeten staan voor ons eigen geloof. Door islamieten op te vangen, snijden we onszelf in de vingers. Als zij de overhand krijgen, zijn misschien eerst de joden aan de beurt, maar daarna wij. Christelijke asielzoekers moeten we ook niet opvangen zolang er moslims met hen meekomen.”

Dus mensen die gedood dreigen te worden om hetzelfde geloof als jij, zijn hier niet welkom?

„Ik zie hen als economische vluchtelingen. In Zuid-Europa, waar ze aankomen, zijn ze veilig. Maar ze trekken naar Nederland om hier van het sociale stelsel te profiteren. Ook in de eigen regio kunnen ze goed terecht. Bijvoorbeeld in Turkije, een islamitisch land waar wij miljarden aan betalen om Syriërs op te vangen. Het is misschien heel egoïstisch, maar als bevolking moet je aan jezelf denken.”

Volgens de Bijbel moet je je naaste –dus ook moslims en vluchtelingen– liefhebben als jezelf. Wat zegt jou dat als christen?

„Wie zegt dat vluchtelingen mijn naasten zijn? Mijn naaste is iemand die ik kan zien en dichtbij is. Als een Marokkaan in mijn straat wordt aangereden, help ik hem echt wel. Bovendien: in de tijd van de Bijbel kwamen mensen niet van duizenden kilometers ver weg. Ik weet niet of het je plicht is om te helpen als er ter plekke genoeg mensen zijn die dat kunnen.”

God gebood Israël toch juist om de vreemdeling gastvrij te onthalen, omdat het volk zelf vreemdeling was geweest? En Mattheüs 25 heeft het ook over vreemdelingen. Dat gaat dus niet over mensen dichtbij.

„Maar toen de Filistijnen binnenvielen, moest Israël ook vechten. Ik bedoel: wij mogen ons best harder opstellen. En over vreemdelingen van hoever weg heeft de Bijbel het dan? Wij vingen in de Eerste Wereldoorlog Belgen op – dat vind ik normaal. We hoeven geen mensen uit het Midden-Oosten te helpen.”

Het verkiezingsprogramma spreekt over „wij als christen zijnde.” Wil de PVV in Urk zich profileren als christelijke partij?

„Dat wil ik zo niet stellen. Christen-zijn hoort bij de Urker identiteit. Wilders ziet Urk als een van de laatste stukjes echt Nederland. Wij zijn er voor elkaar. Bij ons kun je je achterdeur open laten staan; in grote steden niet meer. In Urk kun je zeggen dat je trots bent op het verleden; in de grachtengordel word je denk ik aangevallen om zo’n VOC-mentaliteit.”