Subthema 'Jong en vervolging'

Over jongeren die vervolgd worden om hun geloof.

christenvervolging

"Ik deed alsof ik dood was"

Toen de 23-jarige student Blessing Kogi naar huis ging op een donderdag in september, was ze blij. Ze verheugde zich op een ontspannen avond met haar familie in hun rustige buurt in de buitenwijken van Jos, de hoofdstad van Nigeria. Ze wist niet dat dit de laatste avond met haar geliefden was.

Lees meer
christenvervolging

Leah (15) smeekt om hulp

'Ik ben Leah, een meisje dat is ontvoerd in Dapchi, Nigeria. Ik roep de overheid en de mensen van goede wil op om in te grijpen om mij uit mijn huidige situatie te halen. Ik vraag ook of mensen mijn moeder, mijn vader, mijn jongere broer en familieleden willen helpen. Help me alstublieft uit deze hachelijke situatie."

Lees meer
christenvervolging

Sajid moest zijn neef verkrachten

De 24-jarige Sajid Masih, neef van een blasfemieverdachte in Pakistan, is ernstig gewond geraakt. Hij zegt van de vierde verdieping te zijn gesprongen tijdens een politieverhoor.

Lees meer
nieuws

Marylin (16) werd niet verkocht door haar ontvoerders

Marylin (16) kan eindelijk weer lachten nu ze veilig terug is bij haar ouders. Drie maanden geleden werd het christelijke meisje gekidnapt vlakbij de Egyptische hoofdstad Caïro. Haar ontvoerders wilden haar bekeren tot de islam, en haar dan uithuwelijken of verkopen.

Lees meer
jong

Jonge christen (17) doodgeslagen door medeklasgenoten

Een christelijke tiener in Pakisten is vorige week in het klaslokaal door islamitische jongeren doodgeslagen.

Lees meer
christen-zijn

"Als je niet wordt vervolgd, spreek je te weinig over Jezus"

Jezus was voor hem 'een mix van Superman en de kerstman.' Totdat Mike Gore in contact kwam met vervolgde christenen, wat hem grondig veranderde. Deze week is de directeur van Open Doors Australië te gast in Nederland.

Lees meer
christen-zijn

Hoofdredactie RD: Rustige leven van christenen in Westen niet meest zegenrijke

Als je niet wordt vervolgd, spreek je waarschijnlijk te weinig over Jezus. Dat stelde Mike Gore, directeur van Open Doors Australia, vrijdag in het RD. Hij noemt vervolging 'de motor van de Geest.' Wanneer christenen in het vrije Westen net zo zouden leven als de vervolgde kerk, dan zouden ze smaadheid en verdrukking ervaren, zo is zijn stellige overtuiging. Gore stelt: 'Wanneer je serieus in woord en daad christen bent, dan verklaart de wereld je voor gek.'

Lees meer
christenvervolging

Christenmeisje Sumbal (14) werd gedwongen zich te bekeren tot de islam

Je bent een christenmeisje van veertien jaar en er komt een politieagent naar je huis. Hij neemt je mee, dwingt je tot bekering tot de islam en bedreigt je met de dood als je teruggaat naar je familie. Het overkwam Sumbal Arif uit Pakistan. Gelukkig is Sumbal nu weer terug bij haar familie.

Lees meer
getuigen

Bewakers breken alle vingers van 17-jarige, bekeerde drugsdealer

Op zijn zeventiende was Hoessein een doorgewinterde drugsverslaafde, gevangen achter de tralies van zijn eigen keuzes. Hij hongerde echter naar meer, hoewel hij niet wist naar wat. Maar hij struikelde erover toen hij op een dag wat zat te zappen. Een van de televisieprogramma's viel op. Door middel van een satelliet hoog boven Iran kwam het Evangelie Hoesseins huiskamer binnen.

Lees meer
christen-zijn

Column: Alias

Mohamed alias Peter*. Een 15-jarige met een beginnend baardje. Op straat en op school is hij Mohamed, de moslim. Thuis en in de kerk is hij Peter, christen.

Lees meer