Maak je je nog steeds zorgen over bepaalde vakken? Of mocht je tot dusver steeds goede cijfers halen en zie je de toekomst met vertrouwen tegemoet? Hoe dan ook: ga je weg in afhankelijkheid van de Heere. Dan belooft Hij in Zijn Woord weliswaar geen werelds ‘succesverhaal’, maar wel het ontvangen van Zijn zegen, en dat is het allergrootste wat je ten deel kan vallen.

Startpunt
Maar ik wilde het eigenlijk niet eens zozeer over die examens zelf hebben. Daarvan geldt in feite wat ook weleens van het doen van belijdenis in de kerk wordt gezegd: het is geen eindpunt maar een startpunt. Zo is het met de opleiding die je nu gaat afronden ook. Weet je al wat er na de zomervakantie wacht? Een nieuwe school of universiteit misschien? Of ga je na het behalen van je ‘papiertje’ al aan het werk? Met het oog op die nieuwe fase in je leven wil ik je graag op een Bijbelse geschiedenis wijzen die je hopelijk aan het denken zet.

Het betreft een gebeurtenis uit het leven van een jongeman die net als jij aan het begin van een nieuw hoofdstuk in zijn leven staat. Zijn naam is Salomo en hij is zojuist gekroond en gezalfd voor een enorme taak: hij mag in het spoor van zijn vader David koning zijn over het volk Israël.

Doel
Waarschijnlijk ken je de geschiedenis wel; je vindt haar in 1 Koningen 3. Salomo verblijft op een gegeven moment in Gibeon, waar hij duizend brandoffers aan God gebracht heeft. In de daaropvolgende nacht verschijnt God aan hem in een droom en geeft Salomo de gelegenheid om te zeggen wat hij graag wil hebben. Op dat moment kan de jonge koning van álles vragen: rijkdom, de overwinning op zijn vijanden, eer, een lang leven enzovoort. Zo’n verlanglijstje zou heel begrijpelijk geweest zijn, als je nagaat wat voor wensen en verlangens je zelf hebt voor de komende tijd en misschien wel voor de rest van je leven. Heb je weleens eerlijk voor jezelf op een rijtje gezet wat je van dit leven verwacht en wenst, en waar je het meest op hoopt?

Begrijpelijk als dat allemaal zou gaan over aardse ‘doelen’: een positie, een mooi huis, een gevulde bankrekening, een succesvolle carrière, een lang en hopelijk gezond leven… Begrijpelijk, maar tegelijk: zondig. In de meest letterlijke –Bijbelse– betekenis van het woord. Zonde is immers: je doel missen. En wij hebben als mensen een veel hoger doel dan de wereld ons voorspiegelt. We zijn gemaakt voor méér dan een carrière en een huis en een lang en gezond leven op aarde. God heeft ons gemaakt voor Zijn eer en verheerlijking. En daartoe geeft Hij ieder mens een roeping en een plaats in dit leven om Hem door genade te bedoelen en te dienen.

Wijsheid
Salomo heeft daar –zo jong als hij is– in 1 Koningen 3 oog voor! Hij ziet een enorme taak voor zich liggen: het koningschap over Israël. Hij beseft: Dat is Gods roeping voor mij. En tegelijk beseft hij: Dat kan ik nooit in eigen kracht volbrengen. Ik heb wijsheid van boven nodig om mijn taak tot Gods eer en tot heil van de mensen uit te voeren. Vandaar dat dát hetgeen is wat hij aan God vraagt: „Geef dan Uw knecht een verstandig hart, om Uw volk te richten…” (1 Kon. 3:9a). En hij is er niet bedrogen mee uitgekomen. God gaf hem wijsheid, meer dan aan wie van de mensen ook. En de rest? Reeds in Salomo’s leven bleek de waarheid van Jezus’ woord: „Zoek eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden” (Matt. 6:33).

Beste examenkandidaat: ik wens je toe dat je in de gestalte van die jonge Salomo zult leven, denken en bidden. Vóór en ná je examen. Leven, denken en bidden naar God toe en niet naar jezelf. Met het oog op Zijn eer. Met het oog op Zijn Koninkrijk. Je leven zien in het licht van het ene nodige en niet levend –zoals de massa van vandaag– voor duizend onnodige dingen. Gods Geest wil het je leren. En Gods Zoon wil het je voorleven. Meer dan Salomo is Hij! Ook omdat Hij je door Zijn genade de kracht wil geven om Hem na te volgen. Je zult er nooit beschaamd mee uitkomen.