De eerste lesdag mag ik me gelijk door bewegen naar de gymzaal. niet om te gymmen met mijn hele lichaam, maar -helaas- alleen met mijn vingers. Nu de scholen weer voor 50% open zijn, is de beruchte toetsweek daar, met een lichtelijke uitbreiding van toetsen.

Mijn verzuim coördinator staat klaar bij de gymzalen. Normaal gesproken filtert hij de leerlingen eruit die afwezig zijn bij een lesuur. Nu houdt hij bij wie er allemaal wél arriveren.

Daarnaast wordt er goed voor mij gezorgd, op elk tafeltje staat dagelijks een flesje water. En, na afloop van de 1e toets ontvang ik een cornetto. Helaas is dat eenmalig.

Om een toets goed te kunnen maken, heb ik concentratie nodig. Van school heb ik toestemming gekregen om tussen twee toetsen in een rondje te lopen. Daarom zit ik in een speciale gymzaal met leerlingen van alle jaarlagen en niveaus. Dit zorgt voor veel verwarring. Voor de ene leerling ligt er geen toets klaar, voor de volgende leerling ligt er een verkeerde toets klaar. Weer een andere leerling wordt naar een coördinator gestuurd om de toets te zoeken. De verzuim coördinator vliegt heen en weer, en heeft zijn 10000 stappen voor half tien al gehaald.

Hier zie ik het verschil tussen de docenten. Er zijn docenten die toetsen op tijd klaarleggen en docenten die alles op het allerlaatste moment nog moeten regelen, en zo de rust van de leerlingen verstoren. Docenten zijn net leerlingen, de ene leerling zit voorbereid klaar, terwijl zijn buurman geen idee heeft wat nou eigenlijk het verschil tussen binomcdf en binompdf is.