De bijna militaire precisie waarmee Benthe (17) in haar kantoor aan huis haar kaarten heeft gesorteerd, laat zien hoe ze te werk gaat: gestructureerd. En dat is nodig ook, vertelt ze. „Bijvoorbeeld voor het verzenden van producten. Op mijn website staat dat ik orders een werkdag na bestelling verstuur. Daar wil ik me aan houden, omdat mensen dat verwachten.” 

Sommige kaarten zijn bedrukt met Bijbelteksten. Zoals een lichtgrijs exemplaar met daarop een in zwart afgedrukte tekst uit Filippenzen 4:13: „Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft.”

Het idee voor het bedrijf, met de naam Kjoetcards, vatte bij Benthe post toen ze in 2019 op zoek was naar zogeheten minimalistische kaarten. Dat zijn kaarten met een rustige uitstraling. Toen ze ontdekte dat dat soort kaarten niet of weinig te koop zijn, besloot ze die zelf te gaan ontwerpen. „Ik had het nog nooit eerder gedaan. Ik ben de hele zomervakantie van 2019 bezig geweest met het ontwerpen van zeventig kaarten.”

Toen de ontwerpen voor de kaarten klaar waren, moest er nog een bedrijfsnaam komen. Eerst koos Benthe voor ”Cutecards”, maar die naam was al bezet. Daarom ging ze voor de letterlijke uitspraak: Kjoetcards, Engels voor schattige kaarten.

De ondernemersgeest zit Benthe in het bloed: haar ouders hebben ook een eigen bedrijf. „Op de basisschool heb ik met vriendinnetjes een website gemaakt waarop we spullen verkochten.” Winst maken is niet Benthes hoofddoel. 

Allereerst vindt ze duurzaamheid belangrijk. Haar kaarten zijn van landbouwafval of van gerecycled papier. Daarnaast gaat 10 procent van haar omzet naar twee kinderen in Uganda die ze sponsort. „Mijn droom is dat ik nog meer kinderen kan sponsoren en dat ik ze kan bezoeken.”

Uitgebreid

Waar Benthe begon met een collectie van 70 kaarten, zijn het er inmiddels meer dan 150. „Maar er zijn ook kaarten uit het assortiment gegaan. Die verkochten niet goed genoeg of die vond ik niet leuk.” Naast kaarten verkoopt ze onder meer kaarthouders en zelf ontworpen schriften, agenda’s en posters.

Ook de klantenkring zag de jonge ondernemer flink toenemen. „In het begin bestelden uitsluitend bekenden bij mij. Nu lever ik aan acht winkels door heel Nederland en heb ik een hoop vaste klanten die ik niet ken.”

Doordat Benthe een tussenjaar doet, heeft ze genoeg tijd voor haar bedrijf. Maar valt het werk te combineren met een studie? „Ik denk dat het wel goed komt. En als het toch te druk wordt, kies ik voor een deeltijdstudie.” Want haar bedrijf geeft Benthe niet makkelijk op. „Ik vind het te leuk om ermee te stoppen.”

In de verdere toekomst lijkt het Benthe „heel gaaf” als ze van de inkomsten van Kjoetcards zou kunnen leven. „Maar of het zover komt, is lastig te zeggen. Ik weet niet hoelang mensen nog kaarten blijven sturen.”