Is de zonde tegen de Heilige Geest de enige zonde waar je bang voor bent? Ik hoop dat je zegt: „Nee, elke zonde is erg, want met elke zonde beledig ik God. Elke zonde verdient Gods oordeel. Elke zonde heeft vergeving nodig.”
Waarom schrijf ik dit? Ik hoop van harte dat je aan het einde van dit artikel zegt: „Dan heb ik de zonde tegen de Heilige Geest toch niet gedaan.” Dat is ook zo, beste vraagstelster. Als je deze zonde wel had gedaan, stelde je je bezorgde vraag niet. Want deze zonde is een teken van totale verharding. Het is als een vrucht aan de boom die helemaal rijp is. Dat gebeurt niet plotseling. Daar gaat een tijd van rijping aan vooraf. De zonde tegen de Heilige Geest is een hoogtepunt van bewust verzet en haat tegen God en Zijn werk. Denk maar hoe die zonde tot rijping kwam bij de farizeeërs en rijp was in Mattheüs 12:31-32.
Hoe wordt de vrucht aan de boom rijp? Er moet in elk geval een bevruchting zijn. Zo ontstaat er een kleine vrucht die groter wordt door de voeding uit de boom. Zo kan ook de zonde uitgroeien tot de zonde tegen de Heilige Geest.
Hoe kan die zonde beginnen? Met grapjes maken over de Bijbel (hoe durven we). Of met lachen om het werk van God in Zijn kinderen (wat erg). Of met harde kritiek op ambtsdragers en jezelf bewust afsluiten voor de preek (doe daar nooit aan mee). Je kunt bewust je Bijbel dicht laten (erg gevaarlijk) en niet meer bidden (begin dan vandaag opnieuw). Je kunt kijken naar films en luisteren naar muziek waarin gevloekt wordt (de duivel lacht).
Dit zijn erge zonden. Als je ze voedsel geeft, word je steeds harder en onverschilliger. Dan geef je de duivel ruimte om je op te hitsen tegen God en Zijn werk. Dat kunnen stappen zijn op weg naar de zonde die niet vergeven kan worden. Dan is de vrucht rijp.
Heb je zulke stappen gezet? Kortere of langere tijd geleden? Belijd ze voor de Heere, bid om een berouwvol hart. Zoek verge-ving bij de Heere. Hoe groot is het wonder waarover je steeds hoort, en in het bijzonder in deze lijdenstijd. De Heere Jezus kwam op deze aarde om een offer te brengen tot verzoening van de zonden. Harde, opstandige, vijandige zondaren werden be-keerd. Zeg het maar: „Heere, dit ben ik ook, wees mij zondaar genadig.”
„Maar neen, daar is vergeving, altijd bij U geweest; Dies wordt Gij, HEER’, met beving, recht kinderlijk gevreesd (Ps. 130:2).” Nog één vraag: Is dat laatste je verlangen?

Al eerder werd er een vraag over de zonde tegen de Heilige Geest gesteld. Hieronder vind je de vraag uit 2010, die ook door ds. De Heer werd beantwoord.

Ik ben onder een preek bang geworden dat ik de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heb; ik ben hierdoor depressief geworden. Er komen heel erge gedachten in me op over de Heere Jezus en over de Heilige Geest. Ik heb hier een poos tegen gevochten, maar werd er op den duur zo moe van dat ik dit niet meer doe. Soms kan ik niet eens bidden of lezen omdat er dan erge gedachten binnenkomen. Kun je de zonde tegen de Heilige Geest ook in je gedachten doen?

Beste vriend, je bent de eerste niet die erover loopt te tobben of je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan. Je bent ook niet de enige. Dat is voor jou natuurlijk nog geen antwoord, maar het wijst wel ergens op. Waarop?

De duivel kent de Bijbel beter dan wij. Hij weet heel goed dat er één zonde is die niet vergeven kan worden. Dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Als het hem lukt om je wijs te maken dat je net die zonde hebt gedaan, haalt hij een geweldige overwinning. Want, kun je dan denken, als ik die zonde heb gedaan, hoef ik eigenlijk niet meer te bidden, naar de kerk te gaan, in de Bijbel te lezen. Dat zou de duivel geweldig vinden! Dan laat je de genademiddelen liggen die de Heere wil gebruiken tot bekering.

Ik ben heel blij dat het zover niet is ge¡komen. Laat het zover ook nooit komen. Hoe bestreden je ook wordt, pak je Bijbel, zing een psalm, buig je knieën. Bij de Heere zijn raad, genade en vergeving te verkrijgen (2 Sam. 24:14; Ps. 62:9; Ps. 130:3-4; Ps. 145:18; Jer. 33:3).

Ondertussen blijf je misschien met de vraag zitten of je toch de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan. Ik zal een paar kenmerken van deze zonde noemen, dan moet jij je jezelf maar afvragen of je dit herkent of niet.

Een kenmerk is: diepe haat tegen God. Is dat zo bij jou? Nog een kenmerk: boze opzet. Hoe zit dat bij jou? Nog één: het bewust lasteren van het werk van de Heilige Geest. En ten slotte: daar een duivels ge¡noegen in hebben. Beste vriend, ik ken je niet, maar als ik je vraag goed begrijp, mag je bij al deze kenmerken zeggen: Zo is het niet!

Blijven de depressieve gevoelens? Het is zeker niet vreemd om naar een hulpverlener te gaan om daarover te praten. Bovenal, blijf tot de Heere roepen. Bid met de dichter van Psalm 143: Uw goede Geest geleide mij in een effen land.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.