Beste vriend, je bent de eerste niet die erover loopt te tobben of je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan. Je bent ook niet de enige. Dat is voor jou natuurlijk nog geen antwoord, maar het wijst wel ergens op. Waarop?

De duivel kent de Bijbel beter dan wij. Hij weet heel goed dat er één zonde is die niet vergeven kan worden. Dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Als het hem toch lukt om je wijs te maken dat je net die zonde hebt gedaan, dan haalt hij een geweldige overwinning. Want, kun je dan denken, als ik die zonde heb gedaan, hoef ik eigenlijk niet meer te bidden, naar de kerk te gaan, in de Bijbel te lezen. Dat zou de duivel geweldig vinden! Dan laat je de genademiddelen liggen die de Heere wil gebruiken tot bekering.

Ik ben heel blij dat het zover niet is gekomen. Laat het zover ook nooit komen. Hoe bestreden je ook wordt, pak je Bijbel, zing een psalm, buig je knieën. Bij de Heere is raad, genade en vergeving te verkrijgen (2 Sam 24:14, Ps 62:9, 130:3-4, 145:18, Jer 33:3).

Ondertussen blijf je misschien met de vraag zitten of je toch de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan. Ik zal een paar kenmerken van deze zonde noemen, dan moet jij je jezelf maar afvragen of je dit herkent of niet. Een kenmerk is: diepe haat tegen God. Is dat zo bij jou? Nog een kenmerk: boze opzet. Hoe zit dat bij jou? Nog één: het bewust lasteren van het werk van de Heilige Geest. En tenslotte: Daar een duivels genoegen in hebben. Beste vriend, ik ken je niet, maar als ik je vraag goed begrijp, mag je bij al deze kenmerken zeggen: Zo is het niet!

Blijven de depressieve gevoelens? Het is zeker niet vreemd om naar een hulpverlener te gaan om daarover te praten. Bovenal, blijf tot de Heere roepen. Bid met de dichter van Psalm 143: Uw goede Geest geleide mij in een effen land.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.