Ik hoop dat het je echt aangrijpt: zó veel mensen die de Heere Jezus niet kennen. Als dat zo blijft, gaan ze voor eeuwig verloren. Neem even de tijd om dat op je te laten inwerken. In de kerk, op een druk treinstation, in een winkelstraat, in een collegezaal, in de kantine. Hoeveel van al die mensen leven zonder God? Dan zou je haast roepen: „Mensen, weten jullie wel hoe het ervoor staat?!” Dat is meestal niet de beste manier.

En… vallen zij onder jouw verantwoordelijkheid? Nu ja, bij mensen die je zomaar even tegenkomt voel je dat misschien niet, maar bij mensen die je elke week ziet? Voor sommigen ben jij de enige christen die ze tegenkomen. Als ze het van jou niet horen, van wie dan wel? Denk niet: „Ze horen het wel van een ander.” Want als die ander dat nu ook denkt? Iemand kan beter twee keer de weg gewezen krijgen dan nooit!

Er is echter ook een andere kant. Dat zie je als je Ezechiël 3:18 in zijn verband leest. Hier gaat het duidelijk over Ezechiël die als wachter is aangesteld. Die bijzondere roeping heeft niet iedereen. God zal niet het bloed van iedereen die jij ontmoet hebt van jouw hand eisen. Zoals Ezechiël ook niet aangesteld was tot wachter over Babel, maar over Israël.

Maar hoe dan wel? Een paar aanwijzingen.

1. Wees niet tevreden met buitenkant-geloof, want hoe kun je dan tot zegen zijn?
2. Vraag je af of je echt bewogen bent met je ”medereizigers naar de eeuwigheid”.
3. Leef oprecht christelijk, zodat mensen vragen gaan stellen en jij antwoorden kunt geven (1 Petr. 3:15).
4. Wees echt geïnteresseerd in je medemens, en vraag naar wat de ander bezighoudt; wie weet wat voor gelegenheid je dan krijgt om de Weg te wijzen!
5. Als er ruimte is om te spreken, zwijg dan niet, en vertel ook geen gemakkelijk verhaal. Dán zal God het bloed van onze hand eisen (Ezechiël 3:18). Vertel over schepping, zonde en oordeel, maar ook over genade en zaligheid. Een eenvoudig woord kan dan genoeg zijn, zie maar het meisje bij Naäman (2 Kon. 5:2). De Heere geve Zijn zegen aan en door ons.


Zit je ook met een geloofsvraag? Mail naar info@puntuit.nl of app naar 06-20601065.