Ik wil je ook een vraag stellen. Volg je in deze weken het WK voetbal en de Tour de France?

Misschien niet hele wedstrijden (of ook dat?), maar dan in elk geval de uitslagen? Leef je toe naar een volgende etappe of een volgende wedstrijd?

Waarom stel ik deze vragen? Wel, meestal gaat het zo. Mijn hart wordt ergens naartoe getrokken waarvan ik weet dat er veel vragen bij te stellen zijn. Maar toch wil ik meedoen. Ik ben te zwak om er afstand van te nemen.

En als ik eenmaal meedoe, zoek ik argumenten om mijn keuzes te rechtvaardigen. Je kunt toch ook gewoon genieten van het spel? Je hoeft toch geen afgoderij te plegen met voetballers of wielrenners? En, zoals je vraagt, op een verjaardag geniet je toch ook? Waarom dan niet genieten van een voetbalwedstrijd? ’t Is tenslotte allebei genieten.

Weet je waar ik het meest naar uitzie? Dat je door genade de vreze des Heeren mag leren kennen. Dan krijg je liefde tot de Heere, tot Zijn Woord, Zijn dag en Zijn dienst.

Je krijgt een diepe droefheid omdat je God zo hebt beledigd met je sterke liefde tot de wereld, met je genieten van wat zondig is. Je krijgt onrust in je, want je hebt gezondigd tegen God, Die de zonde straft. Je gelooft dat je moet sterven en God ontmoeten.
De wereld ga je met andere ogen bekijken. Je prikt erdoorheen. Ze zijn echt niet gelukkig die in de harde wereld van de topsport gevierd en geëerd worden.

Echt gelukkig zijn alleen zij die een God hebben voor hun hart en een Borg voor hun schuld.

Joh, in de dienst des Heeren ligt een blijdschap die de wereld niet kan geven (Ps. 4:8; Jes. 29:19). Zoek dat toch. En laat de Bijbelse waarschuwing je een gids zijn: Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld (Jak. 4:4b). Inderdaad, de Heere vraagt een keuze van ons (1 Kon. 18:21). Je kunt niet de Heere dienen en genieten van het WK.

Weet je wat ik ook hoop? Dat je erachter komt dat je jezelf eigenlijk gewoon voor de gek zit te houden door het genieten van de topsport te vergelijken met het houden van je verjaardag.

Denk eens aan de geboden van de Heere die tijdens sportwedstrijden worden overtreden. Gods eer, Gods Naam, Gods dag, ze zijn daar niet in tel. Dan hoop je toch dat Nederland niet in de finale komt, want wat zal Gods heilige dag anders ontheiligd worden door een groot feest.

En, ik hoop dat je wel eens een verjaardag hebt meegemaakt waar iemand goed van de Heere mocht spreken, zoals we in Psalm 34:12 lezen. Dat is echt een verjaardag met inhoud. Dan voel je zelf het verschil. Nog groter wonder zou het zijn als je door hartvernieuwende genade zelf mag gaan spreken over wie de Heere wil zijn voor schuldige mensen.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.