Dat is inderdaad lastig voor je. Verwarrend ook. Jullie lezen allebei de Bijbel, gaan allebei naar de kerk, maar toch heb je een andere overtuiging. Voor jouw gevoel gaat dat niet over kleine dingen, je nicht zegt misschien dat je er juist geen punt van moet maken. Iedereen moet toch op z’n eigen manier de Heere dienen?

Iets van jouw verwarring voel ik soms ook. Bijvoorbeeld door wat ik vorige week in een kerkelijk blad las. Een student deed onderzoek hoe er in de kerken tegen sport wordt aangekeken. Het viel hem op dat veel kerkmensen totaal geen moeite hebben met topsport. Veel mensen, zo schreef de student, hebben een open houding tegenover onze cultuur. Met andere woorden: Ze stellen zich open voor wat de wereld normaal vindt. Zo hebben ze topsport geaccepteerd en zijn het ‘gewoon’ gaan vinden. Het lijkt erop dat ze niet eens meer nadenken of het naar de wil van God is. Het voelt niet verkeerd, klaar uit.

In datzelfde blad stond een interview met een topsportster die lid is van een kerk. Ze vindt het heerlijk om in de kerk te zitten, zei ze. Maar ze zei ook: veel wedstrijden worden nu eenmaal op zondag gereden. En dus doet ze dat ook. Ik kreeg niet de indruk dat ze hier een knelpunt ervaart.

Je mag weten dat me dit erg aangrijpt. Ik wil niet over personen oordelen, maar zit wel met een vraag: Is het achterhaald wat de Heere in de Bijbel zegt? Geldt het vierde gebod niet meer? Nee, dat kan niet, want Gods Woord blijft altijd staan. Ook wat de Heere in Jakobus 4:4 zegt: Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld. Houd dat vast, beste vriendin, juist tegenover alles wat mensen zeggen. Houd dat echt vast. Wie de Tour volgt, doet zelf ook mee. Dan ben je er zelf verantwoordelijk voor, ook voor wat er op zondag gebeurt.

Maar, wie is zonder schuld? Op de zondag dat de Tour de France op Neeltje Jans finishte, preekte ik op Schouwen-Duiveland. Voor een derde beurt moest ik over de Zeelandbrug. Iemand zei: Dominee, ik hoop dat u niet teveel last hebt van de Tour de France. Hij bedoelde natuurlijk in het verkeer. Toen dacht ik: Maar, dit is juist het probleem. We hebben er zo weinig last van dat dit allemaal op zondag gebeurt. Dat is mijn nood! Wie zucht er over het onteren van de Heere, Zijn heilige Naam en dag? Toen wees de vinger naar mijzelf: Wie ben ik tegenover de Heere? Daar ligt veel schuld, die verzoening nodig heeft.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.