Je vraag doet me denken aan wat ik las over een meisje van 17 jaar. Haar dominee preekte over de oordeelsdag. Psalm 98:4 liet hij zingen: "Laat al de stromen vrolijk zingen... Hij komt, Hij komt om d'aard' te richten." Bijna iedereen zong mee. Het meisje niet. Ze kon het niet. Ze geloofde de woorden van de psalm: Hij komt, Hij komt. Dat betekende dat ze voor de Rechter zou staan. Maar dat kon niet. Ze was bekendgemaakt aan haar hemelhoge schuld.
Ik moet ook denken aan een dominee die innerlijk zwaar werd bestreden. Hij kon geen woord van de preek meer uitbrengen, liep de preekstoel af en riep uit: Mijn God, Mijn God, waarom verlaat Gij mij? Zijn hulpgeroep werd het middel tot bekering van een gemeentelid. Ze vertelde later: De dominee kon zeggen: "Mijn God", maar dat kon ik niet. Dat werd haar nood.


Waarom vertel ik dit? Om je te vragen of je dit herkent. Daar zie ik van harte naar uit. De vragen die je stelt, kun je namelijk op twee manieren stellen. Het kunnen vragen zijn omdat je verstand de dingen niet op een rij kan krijgen. Dat gebeurt vaak in het christelijk geloof. Hoe kan een onbekeerde een psalm van een kind van God zingen? Hoe kan de Heere nodigen tot de zaligheid, als niet iedereen is uitverkoren? Ons verstand kan dat allemaal niet begrijpen. Je kunt dan zelfs tot de keuze komen om niet mee te zingen, terwijl je ondertussen onbekeerd doorleeft.


Als ik je vraag goed begrijp, zul je zo'n keuze niet snel maken. Ik denk ook niet dat de Heere dat van ons vraagt. In de psalmen lezen we vaak een oproep om te zingen. Soms klinkt die oproep allermeest tot Gods kinderen (Ps. 32:11, 33:1). Maar in andere psalmen wordt het hele volk opgeroepen te zingen (81:2, 105:2), ja, zelfs heidenen en de hele aarde (68:33, 96:1). Maar hoe kunnen heidenen zingen over een God Die ze niet kennen? Toch doet de Heere die oproep. Waarom? Ook dit middel wil Hij gebruiken om zondaren te bekeren. Laat de heidenen er maar achter komen dat ze de ene ware God niet kennen. Dat kan een heilzame schrik geven. Laat onbekeerde kerkmensen maar ontdekken dat ze zingen wat ze missen, ja, dat ze aanwezig zijn tijdens de dienst van een Heere Die ze niet zaligmakend kennen. Het kan hen stilzetten.


Zo hoop ik dat je toch meezingt, omdat de Heere die opdracht geeft. Dan mag je het toch wensend zingen, of bedelend, misschien wel huilend. Als de Heere dit middel gebruikt, zul je er geen spijt van hebben dat je hebt gezongen, al was het met een bevend hart.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.