Het is goed dat je je vraag stelt. Je stelt een belangrijke vraag: is er verwachting? Dan moet het antwoord echt houvast geven. Je voelt wel aan dat ik dit houvast in Gods Woord zoek. Waar anders?

Eerst een paar vragen. Houdt de Heere ons, in alle onrust, een spiegel voor? Ik moet vaak in die richting denken. Wanneer zijn we gerust? Als we overvloed hebben? Niet te veel zorgen? Maar dat kunnen diepe valkuilen zijn, waardoor we het goed naar de zin hebben in deze wereld. Zijn we in die valkuil gestapt? Ik denk van wel. Hoelang zouden we het in deze wereld uithouden als alles voorspoedig zou gaan? Honderd jaar? Vijfhonderd jaar? Zo een beetje van het leven genieten, zonder de Heere? De zonde op de koop toenemen?

Echt, daar ligt naar mijn overtuiging de nood van ons leven. We zitten zo vast aan deze wereld dat we de Heere zo snel ver­geten (Deut. 32:15; Jer. 2:13, 32). Die wortel zit heel diep in ons. Het is onze zondeval. Er is een wonder van God nodig om ons leven te vernieuwen. Zie dat in en smeek de Heere om die genade. De Heere werkt nog en blijft werken (Ps. 72:17; Jes. 59:21). Dat is de verwachting in deze tijd!

Schudt de Heere ons door alle onrust heen wakker? Eenmaal gebeurde dat in de gelijkenis van de tien maagden. Ze sliepen allemaal. Opeens klonk de roep: zie, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet! Dat ziet op de dag van de wederkomst. Die is er nog niet. Veel ontwikkelingen wijzen er wel op dat deze dag dichterbij komt. Daar gaat een oproep van uit. We hebben echte veiligheid nodig in een wereld vol onrust. Welke? De Heere Jezus Christus. Hij is de enige Schuilplaats des Allerhoogsten (Ps. 91:1; Jes. 35:2), Hij is de enige Ark der behoudenis (Hebr. 11:7). Alle eeuwen door worden mensen op Hem gewezen als de enige Zaligmaker. Ook Hij gaat door met Zijn werk (Joh. 10:16). Dat geeft verwachting in deze tijd.

Ten slotte, ga maar niet verlangen naar onrust zoals die er in andere landen is. We mogen echt verwonderd zijn dat de Heere ons nog vrede geeft. We krijgen vrijheid om de Bijbel te lezen en naar de kerk te gaan. Waardeer dat. En, benut de korte genadetijd die de Heere je geeft om Hem te zoeken (Ef. 5:16). Wat houdt dat in? De regels die je misschien als kind wel hebt geleerd: zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord, verhardt u niet, maar laat u leiden (Ps. 95:4, berijmd). Let je op het woordje ”heden”? Dat is vandaag.


Zit jij met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.