Voor Daniël den Bleker (18) uit Werkendam gaat Bijbellezen niet vanzelf. Hij is kok in opleiding aan het Koning Willem I College in Den Bosch. „Op mijn werk lees ik vaak een Bijbelgedeelte via mijn telefoon.”

Het helpt hem om er vaste momenten voor te nemen. „Voor het ontbijt, de lunch en het avondeten bid en dank ik altijd voor het eten”, vertelt hij. „Mijn collega’s weten dat ik christen ben, dat maakt het bidden gemakkelijker. Ook voor het slapengaan lees ik vaak uit de Bijbel en een stuk uit het boek van de belijdeniscatechisatie van mijn kerkelijke gemeente, de CGK. Dan bid en dank ik ook voor de dag.”

Bijbel-app YouVersion

„Waarvoor ik bid? Meestal voor ons gezin, voor de dingen die ik die dag heb meegemaakt en voor personen die gebed nodig hebben. Daarnaast bid ik voor wat er in de wereld gebeurt, zoals rampen en vervolgingen. En ik vraag dagelijks om vergeving van mijn zonden.”

Voor het Bijbellezen maakt hij onder andere gebruik van de Bijbel-app YouVersion. „Met deze app kun je teksten die je aanspreken opslaan. Dat is handig, want zo kun je ze weer makkelijk teruglezen. Ik lees wel vaak dezelfde stukken, zoals Openbaring 22 en gedeelten uit Mattheüs of Jesaja.

Tijd vrijmaken voor gebed en Gods Woord is soms best moeilijk, omdat je zo snel afgeleid bent door andere dingen. Het is dan best een strijd om toch tijd te maken en te gaan lezen. Ook na een dag werken, als je moe thuiskomt, is het lastig om een stukje te lezen voordat ik ga slapen.”

Steeds belangrijker

„Vroeger heb ik wel een tijd gehad dat ik bidden en Bijbellezen minder belangrijk vond, maar de laatste jaren is het geloof steeds belangrijker voor mij geworden. Door gesprekken met vrienden, op de LCJ-bijeenkomsten en op de jeugdvereniging, ben ik er veel over gaan nadenken.”

Heeft hij tijdens het bidden of het Bijbellezen het gevoel dat de Heere God echt aanwezig is? „Ja, soms kun je merken dat Hij ontzettend dichtbij is, bijvoorbeeld na een bijzondere kerkdienst of na een goed gesprek. Je kunt Zijn aanwezigheid dan echt voelen. Maar helaas heb ik ook momenten dat het lijkt alsof Hij ver weg is. Dan lijkt het alsof je er alleen voorstaat, bijvoorbeeld als het leven tegenzit. Dan kun je niet begrijpen wat God wil en wat de juiste weg of keuze is, en er lijkt dan geen antwoord van boven te komen. Bidden en smeken zijn dan dé middelen. Daarna merk ik vaak toch weer dat Hij er is en uitkomst geeft. Dat is echt een vertroosting.”

Goede gesprekken

Met vrienden praten over bidden en Bijbellezen is voor Daniël geen probleem. „Eigenlijk kan ik er met al mijn vrienden goed over praten. Ik heb een paar vrienden die gebed niet belangrijk vinden, maar zij staan gelukkig wel open voor een gesprek over het geloof. Met vrienden die wel met het geloof bezig zijn, is het nog fijner om erover te praten. Zij worstelen vaak met dezelfde problemen. Op dagen van het LCJ, waarop jongeren met elkaar in gesprek gaan over thema’s rond het geloof, heb ik vaak van die goede gesprekken. Daar komen jongeren die in dezelfde dingen geïnteresseerd zijn.

Het belangrijkste wat ik heb geleerd over het houden van stille tijd? Dat het goed is om er een vast tijdstip voor te hebben. Een moment waarop je echt alleen bent en dat je je telefoon, boek of een andere afleiding even weglegt.

De grootse belemmering voor mij is de drukte van het leven, vooral van mijn werk. De zondag vind ik dan ook de mooiste dag om stille tijd te houden en de Heere God te zoeken.”


Dit is deel 2 van de serie ”Luisterend leven” van het LCJ. Over bidden en Bijbellezen onder jongeren.