Je zou denken dat de banen in het onderwijs nu voor het oprapen liggen.

„Door de coronacrisis zijn er inderdaad meer leerkrachten en onderwijsassistenten voor de korte termijn nodig, maar ik ben op zoek naar een fulltimebaan in het onderwijs. Wat ook meespeelt is de afstand: ik zou graag op de fiets naar mijn werk kunnen, dus ik zoek een baan in Katwijk aan den Rijn en omstreken.”

Sinds wanneer ben je op zoek naar een fulltimebaan?

„Dat is al best een tijdje. Toen ik klaar was met mijn opleiding, zomer 2018, heb ik veel sollicitatiebrieven verstuurd. Ik richtte me vooral op scholen in Katwijk aan den Rijn, Noordwijk en Lisse. Verschillende scholen gaven aan dat ze me nodig hadden, maar dat ze vanwege de kosten geen personeel meer konden aannemen. Ik vond het bepaald niet leuk om thuis te zitten, dus heb ik me in september 2018 aangemeld als vrijwilliger op de Groen van Prinstererschool in Katwijk aan Zee. Daar hielp ik elke ochtend mee in de kleutergroepen en heb ik veel kinderen begeleid op allerlei terreinen. Dat heb ik twee jaar met heel veel plezier gedaan. Ik kreeg het vertrouwen van kinderen en collega’s en voelde me echt op m’n plek. Ik weet dus dat het werken met kinderen helemaal mijn ding is.”

Je hebt dus al werkervaring opgedaan? 

„Ja, absoluut. Ik koos er zelf voor om te stoppen, want uiteindelijk ben ik wel op zoek naar een betaalde functie. Ik heb sinds een jaar een klein contract bij een kinderopvangorganisatie in Leiderdorp. Ik ben daar in dienst als pedagogisch medewerker. Leuk, maar uiteindelijk wil ik wel graag als onderwijsassistente aan de slag. Ik blijf dus solliciteren.”

Wanneer wist je dat je onderwijsassistente wilde worden?

„Toen ik in groep 3 zat, zei ik al dat ik juf wilde worden. De juf die ik toen had, vond ik heel leuk. Toen ik in groep 4 en 5 zat, vond ik het superleuk om de jongere kinderen van de school te helpen als we op vrijdag met de hele school handvaardigheid hadden. Als mijn moeder overblijfjuf was, speelde ik ook altijd met de jongste kinderen.”

Wat trekt je aan in het vak?

„Ik heb een zwak voor kinderen. Als er kinderen in mijn buurt zijn, leef ik op en ben ik opener; ik voel me bij hen sneller op mijn gemak dan bij volwassenen. Jonge kinderen zijn onbevangen en veroordelen niet zoals veel volwassenen doen. Ook vind ik het heel fijn om kinderen in kleine groepjes te begeleiden en een-op-een aandacht te kunnen geven.”

Wil je per se op een basisschool werken?

„Het liefst wel, maar een basisschool voor speciaal onderwijs sluit ik ook niet uit. En eventueel ben ik ook in voor het voortgezet speciaal onderwijs.”

Hoe typeer je jezelf?

„Ik ben een creatief persoon en heb humor. Ik heb empathisch vermogen; als er iets is met een kind voel ik dat snel aan.”

Op wat voor type school zou je willen werken?

„Een christelijke school heeft mijn voorkeur. Het geloof is belangrijk in mijn leven en als je dat deelt met collega’s en kinderen voel je toch een bepaalde verbondenheid. Ik werk nu in een openbare organisatie. Als het uitkomt, vertel ik weleens iets over het geloof in God, maar ik kan er niet te diep op ingaan. Ik probeer wel mijn christen-zijn uit te dragen, daar bid ik ook voor als ik aan het werk ga.”

Ben je een teamplayer of een einzelgänger? 

„Ik kan goed alleen werken, maar vind het prettig als ik word aangestuurd door collega’s. Sowieso vind ik het fijn om onderdeel te zijn van een team; het is gezellig en geeft een gevoel van saamhorigheid. Als er een open sfeer is, kun je elkaar makkelijker feedback geven.”

Wat is een sterk punt van je? 

„Ik heb kinderen snel door, kijk ze in het hart. Het ene kind kan zich heel druk en onrustig gedragen als het bijvoorbeeld ergens tegen opziet en het andere kind wordt juist heel stil. Kinderen voelen zich snel op hun gemak bij me en geven me hun vertrouwen. Ik vind het ook belangrijk om me te verdiepen in het gedrag van kinderen. Of het nu over de achtergronden en oorzaken van bijvoorbeeld dyslexie en dyscalculie gaat, of over gedragsproblemen. Hoe meer ik weet, hoe beter ik ook mijn werk kan doen.”

Onderwijs en overwerken horen vaak bij elkaar. Hoe sta jij daar tegenover? 

„Ik vind het werken op een school zo leuk dat ik thuis vaak doorwerk. Er is vaak van alles voor te bereiden en dat doe ik met plezier. Tijdens mijn stages was ik vaak tot vijf uur ’s middags op school. Het is fijn om na schooltijd contact te hebben met collega’s en ik deed dan vaak ook tips op.”

 

CV

Naam: Deborah Hoek

Leeftijd: 22 jaar

Woonplaats: Katwijk aan den Rijn

Afgeronde opleidingen: vmbo gt, mbo niveau 4 onderwijsassistent op ROC Leiden

Zoekt een baan: fulltime

Hobby’s: knutselactiviteiten voorbereiden voor de meisjesclub van de kerk, muziek luisteren, korte verhalen schrijven, met familie en vriendinnen optrekken

Rijbewijs: B

Talen: Nederlands, moedertaal; Engels, matig; Duits, matig 

Bijbaan: nee

Sociale media: Facebook, Instagram (@deborahhoekje)

 

 

 

 


Door de coronacrisis zijn veel jongeren werkloos. Puntuit helpt hen aan een baan. Deel 4: Deborah Hoek.

Weet u een goede werkplek voor Deborah? Mail dan naar info@puntuit.nl