Josanne Verbeek: "Voor we de rondleiding gingen doen, hadden we eerst een gratis lunchconcert. Dat was heel mooi. We hebben er erg van genoten. Daarna hadden we de rondleiding. Dat was eigenlijk een soort van kijkje achter de schermen. Indrukwekkend! We zijn in de grote- en kleine zaal geweest, in de kleedkamers van de artiesten en de dirigent, we hebben stilgestaan bij een aantal schilderijen in de gang. We zijn zelfs in de opbergruimte geweest en we hebben even door de kelder gelopen. Het was mooi om allemaal te zien. Vooral de grote zaal met het orgel (een van de grootste van Nederland) vond ik erg mooi om te zien.

Bijzonder: de gids vertelde ons dat de architect van het Concertgebouw gewoon wat heeft gebouwd. Hij heeft helemaal niet bij akoestiek of iets dergelijks stilgestaan. Wel grappig dat het Nederlandse Concertgebouw dan wereldberoemd is om zijn akoestiek!"

Willemijn de Redelijkheid: "Wat ik indrukwekkend vond, was een kamer waar alleen dirigenten komen voordat het concert begint. In deze kamer hangt een gigantische, mooie spiegel die bijna de hele wand betrekt. Deze spiegel hangt er sinds de bouw, dus alle dirigenten en componisten die hier gedirigeerd hebben, hebben een blik in deze spiegel geworpen.

Wat ook apart was, dat toen we dachten dat we al helemaal bovenin het Concertgebouw waren, er nog een trap was. Deze zeer steile wenteltrap leidde naar het ‘plafond’ van de grote zaal. In dit plafond zitten gaten waardoor ze onder andere kleine microfoontjes kunnen laten zakken, of als er een opname is met een solist kunnen ze een kabel laten zakken waar ze een soort gordijn aan kunnen ophangen die net zoveel geluid absorbeert in een lege zaal als dat er een volle zaal met mensen zou zitten.

Het mooiste om te zien vond ik de afwerking van alle zalen, gangen, trappen. Dit is heel sierlijk en kunstig gedaan zodat het gebouw een mooie en vooral luxe uitstraling krijgt.

Een leuk anekdote uit de rondleiding: stof -wat we vaak wegpoetsen- kan ook nuttig zijn. Het absorbeert namelijk geluid. In het kamertje waar de presentator eerst zat, is door het raampje een dikke laag stof te zien op een vensterbank. Deze laag stof is een keer weg gehaald voor een renovatie, maar het orkest merkte gelijk dat het geluid anders was dan normaal. Daarom wordt er op dit soort plekken nooit meer gestoft...

Ook wordt er in de grote en kleine zaal geen microfoons gebruikt. dit komt allemaal door de schoenendoos vorm van de zalen.

Deze rondleiding is erg leuk om een keer te doen als je van klassieke muziek houdt. Je krijgt echt een kijkje achter de schermen en wordt zo op allerlei dingen gewezen waar je anders geen weet van hebt."

Klik hier voor het dossier en een overzicht van de prijswinnaars.